Kanta-Häme

Rattijuopot aiheuttivat viime vuonna 46 kuolonkolaria

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ennakkotietojen mukaan Suomessa tapahtui viime vuonna 46 kuolonkolaria, joissa kuljettaja oli päihteiden vaikutuksen alainen.

Luku vastaa hieman yli neljännestä (27 prosenttia) kaikista moottoriliikenteen kuolemaan johtaneista nonnettomuuksista viime vuonna. Päihdeonnettomuuksien osuus nousi 2 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

 

Viime vuonna päihdeonnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 41 rattijuoppoa, seitsemän rattijuopon kyydissä matkustanutta ja kaksi sivullista henkilöä.

Valtaosa rattijuopumusonnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia, jolloin onnettomuudessa ei ole mukana muita osapuolia.

Ennakkotietojen perusteella ainakin 14 kuolonkolarin aiheuttanutta kuljettajaa oli käyttänyt alkoholin lisäksi tai sijasta myös huumeita.

Kuolemaan johtaneista rattijuopumusonnettomuuksista suurin osa (87 prosenttia) aiheutettiin törkeän rattijuopumuksen 1,2 promillen rajan ylittäneenä. Lähes puolella kuljettajista oli taustalla aiempia tuomioita rattijuopumuksesta.

– Tehokas keino tällaisten paatuneiden kuljettajien pysäyttämiseksi olisi asettaa alkolukko ajo-oikeuden edellytykseksi heti ensimmäisestä rattijuopumuksesta lähtien, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa tiedotteessa.

 

Päihdeonnettomuudet painottuivat viikonloppuun (63 prosenttia) ja iltakahdeksan ja aamukuuden välille (59 prosenttia).

Kuolemaan johtavia rattijuopumusonnettomuuksia on tyypillisesti sattunut eniten kesäisin. Viime vuonna onnettomuudet jakautuivat kuitenkin melko tasaisesti pitkin vuotta.

– Poikkeuksellinen kehitys rattijuoppojen kuolonkolarien jakautumisessa myös talvikaudelle on jatkunut jo muutamia vuosia. Syytä tälle kehitykselle ei vielä ole tiedossa, OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen kertoo.

– Talvikautena sattuneissa alkoholionnettomuuksissa on enemmän yhteenajoja toisten ajoneuvojen kanssa kuin kesäkaudella tapahtuneissa onnettomuuksissa. Kesällä rattijuopot suistuivat yleensä yksinään tieltä kesäyössä, Holopainen kuvailee onnettomuuksien eroja.

 

Nuorten kuljettajien osuus rattijuopumusonnettomuuksista oli viime vuonna 24 prosenttia. Heidän kyydissään menehtyi monesti myös muita nuoria matkustajia.

– Nuorten kuljettajien huomattavan suuri osuus päihdeonnettomuuksissa kuolevista on keskeinen syy siihen, miksi olemme mukana nuorille suunnatussa rattijuopumuksen vastaisessa #rohkee-kampanjassa, Parkkari kertoo.

#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja, jossa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Luvut selviävät juuri julkaistusta OTIn raportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamiin ennakkotietoihin. HÄSA