Kanta-Häme

Rautaruukin radasta tehdään kestävämpi

Ratapölkyt vaihtuvat lähiviikkoina Rautaruukin tehdasalueella Käikälässä uusiin ja entistä kestävämpiin. Hämeenlinnan kaupunki aloitti keskiviikkona oman rataosuutensa kunnostuksen.

Ruukin tehdasalueella rataa on useita satoja metrejä, mutta noin 300 metriä radasta kulkee kaupungin mailla. Yhdyskuntalautakunta oli varannut työhön 200 000 euroa, mutta edullisin työtarjous kilpailutuksessa tuli kalajokelaiselta Adament oy:ltä. Heidän tarjouksensa oli 208 000 euroa, eli niukasti yli kaupungin budjetin.

Kaupungin tilaajapäällikkö Eija Dahlberg ei kuitenkaan ole ylityksestä huolissaan.

– Kilpailutus ylittyi hieman, mutta kaupungilla ja Ruukilla on sopimus. Rata on pääosin kaupungin alueella, mutta pätkä siitä kulkee Ruukin alueella. Tuosta alueesta Ruukki korvaa työn kaupungille, Dahlberg sanoo.

Kolme viikkoa aikaa

Varsinainen työ tehdään Ruukin tehtaan vuosihuollon aikana, kun tehtaan tuotanto on ajettu pitkälti alas. Tuotantotauko kestää 2–3 viikkoa. Dahlbergin mukaan työn kanssa ei tule kiirettä.

– Ensi viikon aikana tulevat jo uudet massat pölkkyjen päälle. Se on hyvin nopea, parin viikon urakka, Dahlberg kertoo.

Torstai-iltapäivänä työntekijät olivat jo asentamassa uusia pölkkyjä vanhojen tilalle.

Ruukin alueella on myös lukuisia muita ratatöitä päällä tuotantotauon aikana, kun vanhaa rata korvataan uudella, entistä paremmin kantavalla radalla. Käytännössä Ruukin tavoitteena on saada junilla kuljetettua enemmän kuormaa kerralla, jolloin junakuljetusten määrä saataisiin nykyistä pienemmäksi.

– Junakuormien määrää rajoittavana tekijänä on Suomen rataverkon kantavuus. Uusi rata kestää entistä painavampia akselimassoja, Rautaruukin Hämeenlinnan-tehtaan johtaja Jarmo Kastell sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic