Kanta-Häme Hämeenlinna

Rautatieasemalta varastetaan pyöriä myös keskellä päivää – Sekundalukkokin hidastaa, mutta ei estä varasta

Hämeenlinnan Rautatieaseman vieressä pitkään asunut Martti Mehtonen on vuosien mittaan nähnyt paljon ihmisiä etsimässä pöllittyjä fillareitaan pyörätelineiden liepeiltä.
Martti Mehtonen kertoo, että on nähnyt rautatieaseman lähipusikoissa paljon rikottuja ketjulukkoja. Kuva: Esko Tuovinen
Martti Mehtonen kertoo, että on nähnyt rautatieaseman lähipusikoissa paljon rikottuja ketjulukkoja. Kuvat: Esko Tuovinen

Huono lukitus houkuttelee, ja silmämääräisesti arvioiden Hämeenlinnan rautatieasemalla on fillarivarkaalle rutkasti tarjontaa. Kymmenistä pyöristä monet on lukittu muutaman euron ketjulukoilla, ja uusiakin pyöriä on jätetty kiinnittämättä telineisiin.

Aseman vieressä asuva Martti Mehtonen on muutaman kerran osunut paikalle todistamaan pyörävarkautta. Huonosti lukitun fillarin pölliminen vie vain hetken.

– Kerran puolenkymmenen miehen porukasta yksi nappasi pyörän kainaloon ja miehet painelivat Varikonniemen pusikkoon. Pyörä oli kiinni runkolukolla, joten ei siitä ollut mitään estettä.

Tuolloin Mehtonen pyysi paikalla ollutta taksia soittamaan poliisille. Siitä ei ole tietoa, ratkesiko tapaus.

Toisinaan kadonneesta pyörästä on jäänyt muistoksi vain katkaistu ketjulukko. Hämeen Sanomien käydessä asemalla, pyöräparkista löytyi tälläkin kertaa yksi rikottu ketjulukko.

– Katkaistuja lukkoja on joskus enemmänkin lähipusikoissa, Mehtonen kertoo.

Vaikka pyörä olisi kiinnitetty telineeseen, halvimmista ketjulukoista ei ole varkaalle vastusta. Niiden rikkomiseen löytyy väline pyörän omista varusteista.

– Yksi kaveri istuskeli pyörätelineellä ja väänsi ensin fillarista jalan irti. Sen jälkeen hän kieputti ketjulukkoa jalan ympärille niin tiukalle, että lukko antoi nopeasti periksi.

Myös Mehtosen oma polkupyörä on kerran varastettu rautatieaseman telineestä.

– En laiskuuttani jaksanut viedä sitä varastoon.

Nykyään Mehtonen lukitsee kulkupelinsä varastossakin erikseen “lehmänketjulla”.

Huono ketjulukko on hyödytön, jos varas todella haluaa pyörän viedä. Kuva: Esko Tuovinen
Huono ketjulukko on hyödytön, jos varas todella haluaa pyörän viedä.

Varkauksista selviää vain murto-osa

Hämeenlinnassa oli poliisin tietoon tullut kuluvana vuonna 21.4. mennessä 53 pyörävarkautta, mikä on noin 20 pyörää vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Muualla Hämeenlinnan seudulla ilmoituksia pyörävarkauksista on tehty vain muutamia. Lahdessa pyöriä on samaan aikaan ilmoitettu varastetuksi 148.

Varkauksista selviää vain murto-osa.

– Pyörävarkauksien selviämisprosentti on samansuuntainen kuin muissakin pimeänä poliisin tutkittavaksi tulevissa omaisuusrikoksissa. Jos tekijää ei tiedetä tai varkaudesta ei ole tarkempaa tietoa, selvitysaste on 10–20 prosentin välillä. Luku on kieltämättä alhainen, johon vaikuttaa myös se, että poliisin pitää priorisoida voimavarojaan, rikosylikomisario Riku Vihtilä toteaa.

Pyörävarkaudet ovat tyypillisesti liitännäisrikollisuutta, eli varas rahoittaa varkauksilla ja pyörien myynnillä esimerkiksi omaa päihteidenkäyttöään. Pyöriä varastetaan myös hetken mielijohteesta – jos yöllä ravintolasta kotiin lähtiessä havaitsee lukitsemattoman fillarin, on joillekin kiusaus nopeuttaa kotimatkaa “lainapyörällä” liian suuri.

Ota runkonumero talteen

Mikään yksittäinen pyörämerkki tai -malli ei nouse poliisin tilastoissa muita enemmän esiin.
– Jopoja on myyty paljon, joten niitä viedäänkin jonkin verran.

Varastettuja pyöriä myydään tyypillisesti verkon kauppapalstoilla. Vihtilä kehottaa omistajia ottamaan talteen pyöränsä valmistenumeron tai turvamerkinnän.

– Mikäli pyörä päätyy poliisille, omistajan pitää pystyä esittämään jokin dokumentti saadakseen omansa takaisin.

U-lukko on varmin, mutta laatu vaihtelee

Pyöräkauppias Pauliina Hatunen kertoo, että myymälöillekin tarjotaan valikoimiin sekundalukkoja, joilla korkeintaan viivyttää varasta.

– Parinkympin lukko on houkutteleva, sillä se on paitsi halpa, myös kevyt ja helppo pitää mukana. Joissain tilanteissa kuten lasten käytössä tai lyhyillä pysähdyksillä tällainen kevytlukko voi ajaa asiansa, mutta ei se ketään estä pyörää varastamasta.

Hatusella lukot maksavat noin 50 eurosta hieman yli sataan euroon.

– Myymme suurien ja tunnettujen valmistajien lukkoja, sillä esimerkiksi yleensä turvallisimpia U-lukkojakin on monenlaatuisia. Myös kunnon lukkopesällä varustetut ketju- ja taittolukot ovat kestäviä.

Takapyörän lukitsevan runkolukon lisäksi Hatunen suosittelee hankkimaan erillisen ketju- tai vaijerilukon, jotta pyörän saa rungostaan johonkin kiinni.

– Nykyään on myös runkolukkoihin samalla avaimella kiinnitettäviä lisävaijereita.  Häsa

Vinkkejä lukitukseen

Hanki vankka ja laadukas lukko, jolla pyörän saa kiinni rungostaan. Se vaikeuttaa varkaan työtä ja saa etsimään helpomman kohteen.

Yhden nyrkkisäännön mukaan lukkoon pitäisi käyttää 10 prosenttia pyörän arvosta: 600 euron pyörään 60 euron lukko.

Hinta ei ole laadun tae, mutta halvalla saa harvoin kovinkaan varmaa lukkoa.

Mieti ennen hankintaa lukon painoa ja käytön helppoutta: työläästi kiinnitettävä tai turhan raskas lukko jää helposti käyttämättä.

Pyri aina lukitsemaan pyörä rungostaan kiinteään esineeseen: aitaan, kaiteeseen, pylvääseen, pyörätelineeseen.

Jos mahdollista, säilytä pyörää sisätilassa ja lukitse se myös silloin.

Jos joudut säilyttämään pyörää ulkona, suosi näkyviä, valaistuja paikkoja, joissa liikkuu ihmisiä.

Lisäturvaa etu- ja takapyörälle saat kietaisemalla silmukkapäisen vaijerin tai ketjun niiden läpi ja kiinnittämällä sen varsinaiseen lukkoon.

Lue myös: Vain yksi lukko kesti voimapihtien syleilyn