fbpx
Kanta-Häme

Räyskälän kenttä ei elä ilman iltalentoja

Räyskälän lentokentällä jännitetään nyt kentän tulevaisuutta. Nykymallilla kenttä ei enää voi jatkaa.

– Jollei iltalennoille saada lupaa, toimintamäärät pysyvät niin vähäisinä, ettei kentän ylläpitoon ja kehittämiseen riitä resursseja, arvioi Räyskälä-säätiön tuore toiminnanjohtaja Mari Heikkilä.

Räyskälä-säätiö hakee Lopen kunnalta toimintaan ympäristölupaa. Hakemus on parhaillaan nähtävillä. Lupahakemuksessa nykyisiin lentoaikoihin haetaan pidennystä. Hakemuksessa esitetään, että arkisin toiminta-aika olisi kello 7–22 ja viikonloppuisin 8–20.

Nykyisen ympäristöluvan mukaan lentäminen joudutaan lopettamaan viikolla iltaisin jo kello 19 ja viikonloppuisin kello 18. Mari Heikkilä kertoo, että aiemmin kentällä toimittiin omaehtoisesti rajoitetun ajan puitteissa kello 22 saakka.

Ilta-ajat poistuivat, kun muutama henkilö valitti luvasta Vaasan hallinto-oikeuteen, jonka tekemät ilta-aikojen rajaukset pysyivät voimassa myös korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2011 tekemässä päätöksessä.

Ultrakevyillä koneilla lentäjät ja laskuvarjohyppääjät tarvitsevat iltoja, jolloin tuulet ja voimakkaat nousevat ja laskevat ilmavirtaukset rauhoittuvat. Ilta-ajat ovat koulutustoiminnassa erityisen tärkeitä. Myös purjelentäjien koulutus edellyttää ilta-aikoja.

– Kun iltalennot loppuivat, Hämeen laskuvarjourheilijat siirtyivät Räyskälästä Vesivehmaalle. Ultrakevyillä lentävät lähtivät myös ja purjelentokoulutuksen määrä on selvästi vähentynyt, Mari Heikkilä listaa.

Kaikkiaan kentän käyttö hiljentynyt puoleen muutamassa vuodessa.

– Olemme selvinneet tähän saakka kiristämällä vyötä. Talousvaikeuksia ei ole, mutta emme pysty jatkamaan enää pitkään samalla tavalla. Kenttä vaatii kipeästi uudistuksia. Kiitoteiden pinnoitusta ei enää voi siirtää ja suunnitellun Air Parkin rakentaminenkin pitäisi käynnistää.

Räyskälässä toimivan Suomen urheiluilmailuopiston tulevaisuus riippuu myös ympäristöluvasta ja sen mahdollistamista kentän käyttöajoista.

Mari Heikkilä palasi Räyskälä-säätiön toiminnanjohtajaksi muutaman vuoden tauon jälkeen. Hän jätti tehtävän vuonna 2010, mutta jatkoi tuolloin edelleen säätiön hallituksen puheenjohtajana.

– Toteutin välivuosina pitkän unelmani eli kouluttauduin Lepaalla puutarhuriksi. Lentoharrastus jatkui ja ikävöin tällä käydessäni hiljaa takaisin. Nyt olen kuin palannut kotiin, Mari Heikkilä nauraa.

Kentän kehittäminen ja Air Park -hanke ovat Heikkilälle tuttuja jo aiemmalta toiminnanjohtajakaudelta.

– Hanketta jarruttaneet maanomistus- ja vuokrausongelmat on nyt saatu ratkaistua Puolustusvoimien ja metsähallituksen kanssa. Alueen kaavoitus on alkamassa ja pääsemme etenemään.

Ympäristöluvan Mari Heikkilä uskoo nyt avaavan kentälle uuden tulevaisuuden. Naapuruston, Lopen kunnan, muiden säätiötä omistavien hämäläiskuntien ja Hämeen liiton toiveet Räyskälän kentän suhteen ovat korkealla.

– Air Park toisi piristysruiskeen elinkeinoelämälle ja synnyttäisi uusia työpaikkoja!

Räyskälässä on myös tilaa ottaa vastaan Malmin lentokentältä vuonna 2016 siirtyviä toimintoja. Mari Heikkilä toteaa, ettei mikään kenttä yksin pysty korvaamaan Malmia, vaan harrastajien, yhdistysten ja yritysten on hakeuduttava useille eri kentille.

– Räyskälässä riittää tilaa uudisrakentamiseen, Mari Heikkilä toteaa. HÄSA

Menot