Kanta-Häme

Rekankuljettaja tinkii jo liksastaan

Auto- ja kuljetusalan liitto AKT syyttää hallituksen tuhoavan suomalaisyritysten elinmahdollisuudet, jos kuljetusalan kilpailu vapautetaan.

AKT:n valtuustoon kuuluvan hämeenlinnalaisen Janne Karhiahon mukaan varsinkaan monet pienet kuljetusyritykset eivät näe säännöstelyn vapautuessa enää mahdollisuutta jatkaa liiketoimintaansa.

– Tilanne on juuri niin huono kuin liitto tiedottaa. Ensin menetettiin Venäjän liikenne, sitten Keski-Euroopan suorat kuljetukset menivät virolaisille, puolalaisille ja latvialaisille. Suomalaisyritysten on täysin mahdoton kilpailla hinnoilla, joten seuraavaksi menevät kotimaan kuljetukset.

Myös kuljetusalan työnantajia edustava SKAL on sanonut muutoksen huonontavan suomalaisyritysten asemaa.

– Katteet ovat jo nyt täysin olemattomat, ja moni irtoperäliikennettä hoitava yritys suunnittelee lopettamista, Karhiaho sanoo.

Karhiahon mukaan suuri osa suomalaistenkin yritysten kuljettajista tulee ulkomailta, ja suomalaiset kuljettajat tinkivät työehtosopimuksen mukaisesta palkasta säilyttääkseen työpaikkansa.

– Moni kuljettaja on jo tehnyt hallituksen mainostaman kilpailukykyloikan.

AKT:n mukaan moni suomalaisyritys on myös perustanut Viroon tytäryhtiön.

– Suomalaisella yrityksellä ei suomalaisilla palkoilla ole mitään mahdollisuutta kilpailla halvemman kustannustason maita vastaan, Karhiaho sanoo.

Hallitus ilmoitti muuttavansa kabotaasia, eli ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon Suomessa tekemien kuljetusten säännöksiä, koska Suomea on uhattu EU-tuomioistuimella säännösten vastaisesta kilpailun rajoittamisesta.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että hallituksella ei ole vaihtoehtoja.

– Suomella on ollut direktiivistä oma tulkintansa. Ministeriö ei halua lähteä mittaamaan sitä EU-tuomioistuimessa vaan nyt se toteutetaan kuten muissakin EU-maissa.

Hallituksen esitys tulee eduskunnan päätettäväksi todennäköisesti helmikuussa. Kilpailu vapautunee maaliskuussa.

Kotimaisten yritysten tilanteen auttamiseksi on esitetty tiemaksuja, jotka palautettaisiin suomalaisille yrityksille.

Toinen esillä ollut ehdotus on raskaan liikenteen talvirengasmääräysten käyttöönotto. Kimmo Kiiskin mukaan rengassäännökset eivät kuitenkaan liity mitenkään kilpailun vapauttamiseen.

– Kyse on tieliikennelain kokonaisuudistuksesta ja liikenneturvallisuudesta.

Etran logistiikkakeskuksesta Hämeenlinnasta lähtee kuljetuksia pääasiassa muualle Suomeen.

Logistiikkapäällikkö Henri Hokkasen mukaan keskukseen tulevista ja lähtevistä kuljetuksista on selvä enemmistö kotimaisten kuljetusyritysten ajamia.

– Tuotteistamme 99 prosenttia jää kotimarkkinoille, ja kuljetuksia hoitavat vakiokuljettajat. Luulen, että on melko yleinen harhaluulo, että ala olisi jo virolaisten tai puolalaisten yritysten valtaama.

Hokkanen uskoo Etran kuljetusten hoituvan vastaisuudessakin suurelta osin suomalaisyritysten ajamina.

Hän ei usko AKT:n lausuntoihin syntyvästä ”työttömien kuljettajien armeijasta”.

– Esimerkiksi meidän kuormamme ovat todella tiukkaan aikataulutettuja. Halvempi hinta ei aina ratkaise. HÄSA