Kanta-Häme

Rengasrikko ei aina puhkaise autoilijan kukkaroa

– Sillä on työllistävä vaikutus, mitä myöhemmin tiet siivotaan, Rengas-Vekka oy:n yrittäjä Pentti Vekka naurahtaa.

Alkukevät on rengasrikkojen sesonkiaikaa, kun lumen alta paljastuu sepeliä ja teräviä roskia. Rengas-Vekkaan tuodaan paikattavaksi jopa yli kymmenen liikenteessä puhjennutta rengasta päivässä.

– Ruuvit on ihan ykkönen ja sepeli melkein tasavertainen syy renkaiden puhkeamiselle, Vekka kertoo.

Puolet pystyy pelastamaan

Renkaan puhkeaminen ei välttämättä merkitse uuden hankkimista ja pahimmassa tapauksessa satojen eurojen rahanreikää. Alan liike voi korjata rikkoutuneen renkaan, jos se on muuten hyväkuntoinen.

Reiän koko kulutuspinnassa ratkaisee, onko rengas korjattavissa. Myös kulutuspinnan kunnolla on merkitystä. Kun pinta on hyvä, estettä korjaamiselle ei ole. Renkaan paikkaaminen maksaa vauriosta riippuen 20–60 euroa.

Läheskään aina paikkaus ei kuitenkaan onnistu. Jos vaurio on kylkialueella, yleensä rengas romutetaan liikenneturvallisuussyihin vedoten. Siistit reiät on usein mahdollista paikata, mutta leveän viillon saaneet kumit kuuluvat yleensä romukasaan.

– Noin kolmannes, ehkä puolet puhjenneista renkaista menee romuksi. Paikattavuuteen vaikuttaa hyvin paljon, miten pitkään rengas on pyörinyt löysänä tai täysin tyhjänä, Vekka kertoo.

Renkaiden korjaustarvikkeiden toimittajat ohjeistavat, minkä kokoiset vauriot voidaan korjata. Ohjeet perustuvat tutkimuksiin ja renkaiden lujuuslaskelmiin.

Laatuerot rengasmerkkien välillä ovat tasoittuneet, mutta Vekan mukaan niitä löytyy yhä.

– Euroopassa valmistetut renkaat ovat hyvin tasalaatuisia, mutta Kiinasta tulee renkaita, mitkä on usein valmistettu pehmeämmästä kudoksesta.

Paikkausaine vain tilapäinen apu

Kun rikkoutunut rengas on poistettu vanteelta, tutkitaan vauriot ja ratkaistaan korjataanko se. Paikkaaminen on alan ammattilaisten työtä. Itse paikattu rengas on turvallisuusriski, eikä sellaisella auta nilkuttaa lähintä korjaamoa pidemmälle.

– Järkevintä olisi ottaa hinauspalvelu vakuutukseen, Pentti Vekka kehottaa.

Kaikissa uusissa autoissa ei enää ole vararengasta. Sen korvaa renkaan paikkaussarja, joka sisältää hyytelömäistä ainetta.

Paikkausaine on rengasrikon sattuessa tilapäisapu. Muun muassa autotarvikkeita maahantuovan Koivunen Oy:n tuotepäällikkö Jyrki Laamanen kehottaa ajamaan alan liikkeeseen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun renkaaseen on pantu paikkausainetta.

– Tarkoitus on, että rengasalan ammattilainen tarkastaa renkaan, Laamanen alleviivaa.

Paikkausaine ruiskutetaan venttiilistä rikkoutuneen renkaan sisälle. Aine estää ilman pääsyn ulos pienestä reiästä.

– Isoon viiltohaavaan se ei auta, Toppinen muistuttaa. (HäSa–STT)