Kanta-Häme

Rengasruletin pieni pyöreä pirulainen

Nopeimmat ovat jo ehtineet vaihtaa talvirenkaansa kesäkumeihin.

Varsinainen sesonki pyörähtää kunnolla käyntiin lähiviikkojen aikana, kun liukkaudesta ei ole enää vaaraa yölämpötilojen pysyessä plussan puolella.

Monet vaihtavat uudet renkaat autoonsa kotipihassa. Operaatio voi tyssätä autoilijalla pieneenkin ongelmaan; esimerkiksi lukkopulttiin.

Pieni ja pyöreä lukkopultti kehitettiin alun perin rengasvarkauksien estämiseksi. Idea toimii sen verran hyvin, että se hankaloittaa renkaanvaihtoa myös korjaamoissa.

– Yleisin murheenkryyni on, että lukkopultti ja avain ovat molemmat kuluneet käyttökelvottomiksi. Toiseksi yleisin syy on, että avainta ei ole, Aulangontien pesun ja huollon Markku Eerola kertoo.

Korjaamoissa joudutaan toisinaan murtamaan avaimettomat lukkopultit väkipakolla. Eerolan mukaan ongelmallisia renkaanvaihtoja on sesongin aikana arviolta yhdessä 40 autosta.

– Jos lukkopultti ei aukea, renkaanvaihtoon täytyy keksiä muita konsteja. Tavallisesti vaihtoon on varattu aikaa puoli tuntia. Pahimmillaan se voi viedä parikin tuntia.

Täysin turha tuote, toteaa Kantolan auto- ja mp-huollon Juha Kokkonen lukkopultista.

– Valitettavasti lukkopultteja on vielä joissain renkaissa.

Kokkosen mielestä näillä leveyspiireillä aika on ajanut 1990-luvulla syntyneestä lukkopultista ohi.

– Alumiinivanteiden hinnat ovat laskeneet niin paljon, että kuka niitä jaksaa enää lähteä ryöväämään.

Eerola ja Kokkonen eivät ole kuulleet pitkiin aikoihin, että renkaat olisi viety suoraan auton alta. Koko maassa poliisi saa rengasvarkauksista noin 800 ilmoitusta vuodessa.

Kokkonen kertoo ymmärtävänsä lukkopultin tarpeen, jos auton alla on todella erikoiset tai kalliit vanteet.

– Niin kauan menee hyvin kun avain löytyy. Vaikeaksi menee, kun avain ja pultti ovat kuluneet, ja kuviot ovat tosi matalat. Konetta ei voi käyttää, sillä saa pultin nopeasti rikki. Sitten joudutaan talttaamaan.

Jos joku haluaa renkaat viedä, siinä lähtee lukkopultitkin mukana.

– On olemassa erikoisavaimia, joilla lukkopultin saa auki. Tänä päivänä sellaisen pystyy ostamaan kuka tahansa. Eihän munalukkokaan suojaa akkukäyttöiseltä rälläkältä.

Vakuutukset ovat varkauksia varten, eivät lukkopultit, Eerola pamauttaa.

– Niitä oli yhteen aikaan varsinkin tuontiautoissa. Asia saattoi selvitä omistajalle vasta renkaanvaihdon yhteydessä, ja avaimesta ei välttämättä ollut tietoakaan.

– Moni on ollut ihmeissään, kun puhjennut rengas olisi pitänyt vaihtaa tienpäällä. Minä en sellaista lukkopulttia suosittele.

Kaikki lukkopultit eivät kuitenkaan saa raskaan sarjan manausta Eerolalta.

– Volkkareissa ja Bemareissa vakiona oleva tähtipää-mallinen lukkopultti on hyvä, mutta ne piparin muotoiset on ihan onnettomia. Jotkut vaihtavat pultit normaaleihin. Silloin loppuu säätäminen.

Tänä keväänä rengasvaihtoja on tehty vasta joitakin kymmeniä, Kantolassa muiden huoltotöiden ohessa.

– Kovin rengasruletti on vielä edessä. HÄSA

Päivän lehti

27.10.2020

Fingerpori

comic