Kanta-Häme

Rengossa kuvattiin Ryöstö kirjastossa

Siinä ei kauan nokka tuhise, kun Rengon koulun kolmasluokkalaiset saavat tehtäväkseen laatia käsikirjoituksen viiden minuutin mittaiseen elokuvaan.

Opettaja Vesa Koskinen antaa suunnittelutyölle aikaa 10 minuuttia, eivätkä pienryhmiin jaetut oppilaat käytä sitäkään kokonaan, vaan olisivat suurin piirtein saman tien valmiita kuvauksiin.

Neljän pojan ryhmä eli Jori Mähönen, Elmeri Sillanpää, Antti Mustiala ja Miska Jokela saavat tablettitietokoneen, kuten muutkin ryhmät, ja suunnistavat sen kanssa koulun kirjastoon.

Työnjakoon kuuluu, että jokainen saa vuorollaan kuvata ja muut näyttelevät. Arvokkaan kirjan ryöstökohtaus kuvataan monta kertaa ei näyttelijöiden voimin.

– Kun alatte kuvata kohtausta, sanotte valmiina – olkaa hyvät, ja kun kuvaaminen loppuu, sanotte kiitos, ohjeistaa opettaja.

Suunnilleen näin homma pojillakin sujuu.

– Kuvaa ekaks Joria vähän aikaa ja ole sä Jori omissa maailmoissa, ohjeistaa rosvoa esittävä Elmeri Sillanpää, kun kohtausta kuvataan uudestaan.

Muutenkin hän on omaksunut ohjaajan elkeitä, vaikka työnjako onkin tasapuolinen ja kuvausvuoroista pidetään kiinni.

Kaikki kohtaukset kuvattiin valmiiksi aamupäivän aikana, ja iltapäivällä elokuvat editoitiin Vesa Koskisen avustuksella. Oppilaat laativat elokuviinsa myös alku- ja lopputekstit.

– Meidän elokuvan nimi on Ryöstö kirjastossa, ja se on traaginen ja siinä on toimintaa, päättävät pojat.

Yhteensä 17 hämeenlinnalaisessa koululuokassa on tällä viikolla paneuduttu elokuvan maailmaan. Peruskoulun 3. ja 8. -luokille suunnattu elokuvaviikko järjestetään nyt ensimmäisen kerran, ja sitä vietetään pilottikouluissa Hämeenlinnassa, Oulussa ja Vantaalla.

Alakoulujen oppilaat ovat viikon alkajaisiksi katsoneet Armand Lohikosken 60 vuotta sitten valmistuneen klassikon Pekka ja Pätkä puistotäteinä, kahdeksasluokkalaiset taas Mikko Niskasen Pojat (1962).

Kulttuurituottaja Annastiina Papinaho Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arxista kertoo, että elokuvaviikosta on tarkoitus luoda malli, joka laajennetaan tulevina vuosina kaikkiin Suomen ala- ja yläkouluihin.

– Elokuvaviikon osa-alueet ja tehtävät on rakennettu uuden opetussuunnitelman oppimistavoitteiden mukaisesti, Papinaho kertoo.

Vesa Koskinen sanoo, että elokuvaa on käsitelty jonkin verran alakoulujen opetuksessa tähän astikin. Se on kuitenkin yleensä kuulunut pikemminkin 5.- ja 6. -luokkalaisten ohjelmaan eikä vielä kolmasluokkalaisten.

– Mutta hyvin tämä on mennyt ja ohjelma on ollut vaihteleva. Uusi opetussuunnitelma korostaa muun muassa elokuvallista kerrontaa, ja siksi tämä on hyödyllinen viikko, Koskinen sanoo.

Pilottiluokkien käytössä on ollut valmis paketti, jossa on muun muassa viikon varrelle suunniteltuja tehtäviä eri osa-alueittain. Koskisen mukaan joka päivälle on useita tehtäviä, joista voi valita omassa luokassa toteutettavan aiheen.

– Materiaali on ollut laadukasta. Tällainen viikko on sekä opettajalle että oppilaille hyvää vaihtelua tavalliseen kouluarkeen.

Elokuvaan on viikon aikana perehdytty alusta eli ranskalaisten Lumieren veljesten ensimmäisistä lyhytelokuvista alkaen. Koululaiset kuvasivat veljesten innoittamina myös omia 45 sekunnin mittaisia mustavalkoisia mykkäfilmejä.

Pekan ja Pätkän katsomisen jälkeen keskusteltiin huumorista elokuvassa, ja elokuvan jostakin kohtauksesta piirrettiin sarjakuva.

Rengon kolmasluokkalaiset kertovat pitäneensä Pekasta ja Pätkästä.

– Siinä oli hassuja kohtauksia, kun ne hajottivat gramofonilevyjä ja vauva konttasi kadun yli ja Pätkä söi liisteriä.

Torstaina oli vuorossa omien lyhytelokuvien teko ja tänään perjantaina ne saavat ensiesityksensä. HÄSA

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic