Kanta-Häme

Renkaiden vaihto saattaa hankaloitua

Marraskuun alusta lähtien kaikista uutena myytävistä henkilöautoista on löydyttävä automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPMS). EU-direktiivillä säädettävän pakollisen uudistuksen tarkoituksena on lisätä autoilijoiden liikenneturvallisuutta, vähentää polttoainekulutusta ja pidentää renkaiden käyttöikää.
 
Vianorin Hämeenlinnan toimipaikan päällikön Timo Ansalahden mukaan järjestelmä on perusteltu uudistus.
 
– Harva autoilija tarkastaa itse rengaspaineita ajokauden aikana, vaikka lähtökohtaisesti liikkeessä vaihdettavat renkaat tarkastetaan kausirenkaiden vaihtojen yhteydessä kahdesti vuodessa.
 
Vajailla renkailla ajaessa ohjattavuus kärsii, eikä autoilija välttämättä saa pidettyä menopeliä hallinnassaan äkillisissä tilanteissa.
 
– Pahimmillaan vajaapaineinen rengas voi lämmetessään räjähtää.
 
Järjestelmä  varoittaa
Markkinoille on tulossa kahdenlaista järjestelmää.
 
Aktiivisessa järjestelmässä jokaiseen vanteeseen asennetaan paristokäyttöinen sensori, joka lähettää tietoa auton keskusyksikölle muun muassa renkaan paineesta ja lämpötilasta.
 
– Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan ilmanpaine laskee yli 20 prosenttia asetetusta arvosta, viimeistään kuitenkin 1,5 barin kohdalla.
 
Passiivinen järjestelmä puolestaan tunnistaa paineen muutoksen vasta auton liikkuessa, koska mittaus perustuu auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen.
 
Auton omistaja ei pääse vaikuttamaan järjestelmän valintaan, vaan siitä päättää valmistaja. Tehtaalta lähtiessä auton kesärenkaissa on tunnistimet jo valmiina.
 
– Talvirenkaiden myyjän täytyy olla hereillä, ja tarjota asiakkaalle antureita. Myös asiakkaan on osattava vaatia niitä.
 
Aiheuttaa  päänvaivaa
Ansalahti arvioi, että uusi järjestelmä saattaa hankaloittaa erityisesti itse renkaansa vaihtavien urakkaa. Ei vähiten sen takia, että tunnistin saattaa rikkoutua poistaessa rengasta vanteelta.
 
– Se aiheuttaa päänvaivaa tee-se-itse-miehille. Useiden automallien keskusyksiköt vaativat antureiden koodaamisen eli uudelleenopettamisen OBD-portin kautta mikäli sensorit vaihtuvat renkaiden sesonkivaihdon yhteydessä.
 
Ansalahden mukaan hintahaarukka tunnistimelle on tällä hetkellä 50–200 euroa kappaleelta. Lukulaite voi kivuta jopa pariin tonniin.
 
– Mielestäni autoilijan ei kuitenkaan kannata satsata niin kalliisiin laitteisiin ja työkaluihin. Henkilökuntamme on jo saanut asianmukaista lisäkoulutusta. Kyseessä on kuitenkin suuri muutos, joka aiheuttaa päänvaivaa sekä autoilijoille että palveluntarjoajille.