Kanta-Häme

Retkeilyautot viedään lähes käsistä

Matkailuautojen joukossa retkeilyauto lisää koko ajan suosiotaan. Se on noussut perinteisten ja puoli-integroitujen mallien rinnalle.

– Retkeilyautot ovat hyvin kysyttyjä, ne menevät kaupaksi nopeasti. Malli on kätevä myös jokapäiväisessä ajossa, sillä sitä voi käyttää ympäri vuoden muuhunkin tarkoitukseen kuin matkailuun, Turengissa matkailuautoja ja -vaunuja myyvän Miseva Oy:n yrittäjä Miko Vatanen sanoo.

Saksalainen Pössl on retkeilyautojen suuri valmistaja.

Uusimpana merkkinä markkinoille on tullut Roadcar, joka Vatasen mukaan on tulevaisuuden auto.

Viime vuonna Miseva sai merkin edustuksen itselleen.

Retkeilyauto rakennetaan pakettiauton koriin, ja se on matkailuautoista pienin, lyhimmillään 5,4 metriä pitkä. Takaovet on jätetty aukeaviksi, sisällä on reilu makuutila kahdelle, ja penkkeihin mahtuu istumaan neljä henkeä.

Varusteet ovat samat kuin muissakin matkailuautoissa keittiötä, vessaa ja pesutilaa myöten.

Suurin osa retkeilyautoista on tehty Fiatin koriin, mutta niitä rakennetaan myös Renaultin ja Fordin koriin.

Uuden retkeilyauton saa omakseen noin 45 000 eurolla. Muissa matkailuautoissa suosio on kääntynyt perinteisistä alkovimalleista matalampiin puoliintegroituihin autoihin, joissa on valittavana monia erilaisia malleja.

Jos matkailuauto on täysin integroitu, se näyttää jo vähän linja-autolta.

Puoli vuotta sitten Misevaan töihin tullut Kari Toivaala kertoo omistaneensa aiemmin puoli-integroidun matkailuauton, joka oli ostettu nimenomaan Turengista. Hän asui autossa, kun hän oli reissuhommissa muun muassa Norjassa.

– Matkailuauto on hyvin monikäyttöinen. Kun talossamme tehtiin putkiremontti, käytimme sitä myös väistötilana seitsemän viikon ajan, hän kertoo.