Kanta-Häme

Retkeilyautot yleistyvät

Manner-Euroopassa suositut retkeilyautot ovat alkaneet yleistyä myös Suomessa.

Niissä on sama varustelu kuin täysikokoisissa matkailuautoissa, mutta kaikki on sijoitettu pienempään tilaan tavalliseen pakettiautoon.

Retkeilyautot ovat esimerkiksi ikääntyvien pariskuntien matkailuautoja. Lapsille ei enää tarvita tilaa ja retkeilyautolla on helppo ajaa kaupungeissa ja miksei moottoritielläkin. Myös pysäköinti on kohtuullisen vaivatonta.

Karavaanarien järjestölehden Caravanin päätoimittaja Pekka Heinonen omistaa retkeilyauton ja matkailee sillä puolisonsa kanssa etenkin kesäisin, mutta myös talven pakkasissa.

– Retkeilyautot koetaan huolettomiksi, siksi ne ovat suosittuja, hän sanoo.

Heinosen mukaan kaikki tarpeellinen mahtuu pakettiautoon, mutta pienessä koossa.

– Vessaan pitää isokokoisen ihmisen peruuttaa sisään, hän naurahtaa.

Mutta vessa, suihku, keittiö, vuoteet, pöytä tuoleineen ja jonkin verran säilytystilaakin mahtuu mukaan.

Talvellakin tarkenee

Heinoset ovat yöpyneet autossaan 25 asteen pakkasessa ja pärjänneet hyvin. Lattia on viileä, mutta tossut auttavat. Muuten sisällä on T-paitalämpö.

– Heikko kohta on ohjaamo, siellä on kaikenlaisia polkimien ja johtojen läpivientejä ja suuret ikkunat. Ohjaamoon voi laittaa lisälämmittimen, hän sanoo.

Heinoset ovat parantaneet autonsa talviominaisuuksia teettämällä ohjaamoon lämpöverhon, joka tulee taaksepäin seurusteluryhmää kohti kääntyvien kuljettajan ja matkustajan penkkien selkänojan ja kojetaulun väliin ja peittää myös ovet ja ikkunat.

Retkeilyautoissa on pari muutakin lämpötaloudellisesti kriittistä kohtaa. Talvella ja sateella kyljen suurta liukuovea ei kannata läväyttää selälleen. Autoissa on tallella myös takaovet, joista kylmä pyrkii sisään. Heinoset ovat teettäneet takaovien eteen irrotettavat lisäeristeet talvikäyttöä varten.

Seinissä ja katossa on pellin ja sisäverhoilun välissä polyuretaaninen lämpöeriste.

Auton lämmittämisessä käytetään ulkopuolista sähköä, kaasua tai auton omaa polttoainetta. Heinosilla on käytössään polttoainelämmitin, mikä säästää mahdollisilta öisiltä kaasupullon vaihdoilta.

Myös ulkomailla matkustettaessa polttoainelämmitin on hyvä, sillä lähes joka maassa on omanlaisensa kaasupullot, jotka eivät sovi suomalaisiin liittimiin.

Kesällä autossa vain nukutaan

Heinosten retkeilyauto on korotetulla korilla varustettu Fiat Ducato. Siinä vuode on poikittain takaovien edessä. Tarvittaessa vuoteen saa pois, jolloin autoa voi käyttää tilapäisesti tavaran kuljettamiseen, vaikkei siinä yhtä paljon tilaa olekaan kuin tyhjässä pakussa. Lasten muuttokuormat ovat sillä kuitenkin kulkeneet näppärästi.

Takaovista on hyötyä myös retkeilykäytössä, sillä sängyn alla on mukavasti takaovista lastattavaa tilaa.

Pekka Heinonen sanoo, ettei auton pienuus haittaa etenkään kesäajan matkailussa, sillä silloin ollaan pääosin ulkona. Auton kyljen kotelosta esiin vedettävän markiisin alle on helppo sijoittaa tuolit, pöytä ja grilli, jotka vähän kasvattavat omaa reviiriä. Jotkut suosivat etutelttoja.

– Matkalla on myös helppo pysähtyä keittämään kahvit tai ottamaan nokoset. Kesällä liikuttaessa autoa käytetään ajamisen lisäksi lähinnä nukkumiseen. hän sanoo.

Heinoset ovat matkailleet retkeilyautollaan ympäri Eurooppaa, käyneet Moskovassa ja tänäkin talvena on suunnitteilla yksi laskettelureissu Ruotsin Lappiin.

Sulan maan matkailijat

Turenkilaisilla Paula ja Heikki Salmella on retkeilyauto, jota he käyttävät lähinnä sulan maan aikaan. Talviretkeilykin on tuttua, tänä vuonna edessä on Sallan-reissu.

Aiemmin Salmet purjehtivat toistakymmentä vuotta tuttavapariskunnan kanssa. Vene opetti asumaan ahtaasti ja pitämään tavarat järjestyksessä.

– Tämä vuonna 2008 ostettu Ducato on meidän ensimmäinen retkeilyautomme. Olemme siihen tyytyväisiä, mutta enemmän sitä pitäisi käyttää, Heikki Salmi sanoo. Perheen aikuiset lapset käyttävät myös autoa omiin retkiinsä.

Pariskunta on kiertänyt autollaan Ruotsin, Baltian ja Puolan. Haaveena on matka Italiaan. Aikomuksena on myös käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa retkeilemässä, kun kulkupelinäkin on nimenomaan retkeilyauto. Polkupyörät ovat aina matkassa mukana, talvella otetaan sukset.

Veronkiertoautojakin on olemassa

Retkeilyautot rekisteröidään matkailuautoiksi. Lain määritelmä matkailuautosta on niin väljä, että matkailuautoiksi voi rekisteröidä likimain varustelemattomia ns. retkeilyautoja. Se kannattaa, sillä matkailuautoista ei makseta autoveroa.

– Haluaisimme kieltää nämä autot, sanoo matkailuautoja myyvä toimitusjohtaja Leo Lindwall Best caravan Liedosta.

Hän kertoo, että matkailuauton määritelmän mukaan siinä pitää olla 190 sentin seisomakorkeus, istuimia, vähintään yksi vuode, joka voidaan myös taittaa istuimista ja auton pitää olla sähköistetty.

– Nämä ehdot täyttyvät tavallista korkeamman kattoluukun, moottorinlämmittimen ja sisäpistokkeen, irrallisen hellan ja alas laskettavan vanerivuoteen avulla, Lindwall sanoo.

Tällaisia ”retkeilyautoja” on sisustettu henkilökuljetukseen ja esimerkiksi keikkamiesten työautoiksi, joissa voi tilapäisesti yöpyä. Usein lakisääteiset varusteet ovat irrallaan, jolloin ne voi tarvittaessa nostaa syrjään ja käyttää auton takaosaa vaikkapa verstaana.

– Me emme tykkää näistä autoista vaihdokkeinakaan, sillä haluamme myydä matkailuautoja, Lindwall sanoo.

Päivän lehti

3.4.2020