Kanta-Häme

Riihimäellä kokeillaan seutulukiota

Hausjärven, Lopen ja Riihimäen lukiot työskentelevät kahden vuoden ajan seutulukiona. Jos kokeilu onnistuu, seutukunnalla voi jatkossakin käydä lukiota kaikissa kolmessa kunnassa.

Seutulukiota kokeillaan Riihimäen sivistystoimen johtajan Esa Santakallion mukaan juuri nyt, sillä Hausjärven ja Lopen lukioiden itsenäinen tulevaisuus näyttää hyvin epävarmalta.

Pienet lukiot lakkautetaan

Lukiot joutuvat ensi vuonna hakemaan uudelleen järjestämislupaa.

– Näyttää siltä, ettei lupia enää myönnetä alle 500 oppilaan lukioille. Hausjärvellä ja Lopella oppilasmäärät eivät riitä, mutta seutulukio takaisi lähipalvelun säilymisen, Santakallio toteaa.

Riihimäen lukion 500 päivälukiolaista, 60 toisen asteen kaksoistutkintoa opiskelevat ja 70 aikuislukiolaista riittävät takaamaan järjestämisluvan. Lukio toimisi opetuksen järjestäjänä, jolloin Hausjärven ja Lopen lukiot pysyisivät lukion toimipisteinä.

Seutulukion toiminnan hajasijoittaminen Riihimäelle, Lopen kirkonkylään ja Oittiin on välttämätöntä, sillä Hausjärven ja Lopen lukiolaiset eivät mahdu Riihimäen lukiorakennukseen. Laajentaminen taas on Santakallion mielestä turhaa, kun käytössä on jo hyvät ja riittävät rakennukset.

Kursseja siirretään verkkoon

Kahden kokeiluvuoden aikana kolme lukiota hakevat tiiviisti uusia keinoja järjestää mahdollisimman monipuolista opetusta joka toimipisteen opiskelijoille. Ajatus on, että pienten lukioiden oppilaat voivat valita Riihimäellä tarjolla olevat kurssit.

– Osa kursseista voidaan siirtyä opiskelemaan Riihimäen lukion tiloihin, kun abit lähtevät keväällä ja rakennukseen vapautuu tilaa. Osa kursseista järjestetään ehkä sähköisin välinein verkkokursseina etä- ja monimuoto-opetuksena.

Santakallio toivoo, että lukiot pystyvät käynnistämään jonkin etä- ja monimuoto-opintojen pilottikurssin jo ensi keväänä ja verkkokursseja ensi syksynä.

Kuntakokeilulaki mahdollistaa seutulukiokokeilun. Riihimäen seutu on kuitenkin Santakallion mukaan koko maassa ainoa paikkakunta, joka käyttää lain mahdollisuuksia koulupuolen uudistamiseen. (HäSa)