Kanta-Häme

Riihimäelläkin tyytymättömyyttä Fimlabin toimintaan

Tehyn Riihimäen sairaalan ammattiosasto on tyytymätön laboratorioyhtiö Fimlabin toimintaan. Osasto on lähestynyt kirjeellä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallitusta.

Ammattiosaston mukaan laboratoriotoiminnan siirtyminen Fimlabille on aiheuttanut vastausten viivästymisiä aiempaan käytäntöön verrattuna. Nykyinen käytäntö aiheuttaa potilaille ylimääräisiä käyntejä kokeissa.

Kankeaa ja joustamatonta

Laboratoriotoiminta on osaston mukaan kankeaa ja joustamatonta, mikä lisää työmäärää.

Osasto katsoo, että myös ajanvarausjärjestelmän muutos lisää työtä ja vie aikaa perustehtävästä. Jos tutkimustulokset eivät ole ajoissa lääkärin käytössä, potilasturvallisuus saattaa vaarantua.

Fimlab vastaa, että toiminnallisilla muutoksilla pyritään turvaamaan palvelujen alueellinen saatavuus ja jopa parantamaan palveluja.

Tietojärjestelmämuutoksella taas tavoitellaan palvelujen parempaa sujuvuutta, saatavuutta ja käytettävyyttä. Tietojärjestelmien yhtenäistäminen mahdollistaa sen, että tieto siirtyy saumattomasti perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Vastaukset tekstiviestillä

Fimlab on lisäksi ottamassa käyttöön laboratoriotulosten tekstiviestivastaukset, millä odotetaan olevan positiivisia vaikutuksia.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin laboratoriotoiminta siirtyi Fimlabille syyskuun alussa 2012. Tietojärjestelmämuutos toteutettiin 8.–9. huhtikuuta. Muutos aiheutti pitkiä jonoja ainakin Hämeenlinnan terveyskeskuksen laboratoriossa. (HäSa)