Kanta-Häme Riihimäki

Riihimäelle ei nouse rekkaparkkia – rahtarit odottivat turhaan suihkuja

Liikenneasemaketju vetäytyi hankkeesta.
Nollahiilisen liikennetavoitteen kannalta erittäin ratkaisevassa asemassa on energiankulutuksen vähentäminen ja vieläpä ripeästi. Kuvituskuva.

Kolmosmoottoritielle Arolammin liittymään kaavailtu rekkaparkki ei toteudu. Kun Valion meijeriä palveleva liittymä valmistui vuonna 2016, lähdettiin liittymän yhteyteen suunnittelemaan liikenneasemaa ja rekkaparkkia. Hankkeeseen saatiin valtion lisätalousarviosta 2,4 miljoonan euron määräraha vuosille 2017–2019..

– Rahoitus saatiin lähinnä raskaan liikenteen pysäköintialueen eli ns. rekkaparkin suunnitteluun ja toteutukseen. Sopivia paikkoja rekkaparkeille on hyvin vaikea löytää ja alueelta vaadittaisiin paitsi riittävästi tilaa, myös liikenteen tarpeisiin vastaavat palvelut, sujuvat kulkuyhteydet ja hyvä saavutettavuus, kertoo yksikönpäällikkö Janne Kojo Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

Ely-keskus on usean vuoden ajan pyrkinyt hakemaan ratkaisua pahenevaan tilanteeseen kehittämällä erilaisia toimintamalleja.

– Arolammilla neuvottelut kaupungin, liikenneasemaketjun ja ely-keskuksen kesken eivät johtaneet toivottuun lopputulokseen, kertoo Janne Kojo.

Ely-keskus neuvottelee ja suunnittelee nyt valtion maalla toimivien liikennekeskusten piha-alueiden kehittämistä, liikenteen palvelualueiden kehittämistä ja erityisesti raskaan liikenteen pysäköintikapasiteetin lisäämistä. Mahdollisuuksia kartoitetaan laajalla alueella.

– Kolmostien varrella on laajennettu rekkojen paikoituskenttiä sekä Kahvila Roosan että Stop-Cafeen yhteydessä, mutta peseytymismahdollisuutta ei niille ole saatu. Palvelutarjonta ei muutenkaan vastaa ison liikenneaseman palveluja, Janne Kojo kertoo.

Rekkaparkkien sijoittamista hankaloittavat yhteistyökuviot ja kustannusten jakaminen. Kuljettajat ja raskas kalusto tarvitsevat parkkipaikkoja yhdeksän tunnin lepoaikaa varten. Lepopaikalla tarvitaan vähintään suihkutilat, joiden on ajateltu sopivan liikenneaseman ravintolapalvelujen oheen.

Kanta-Hämeessä Linnatuuli olisi yksi valtion maalla toimiva liikenneasema, mutta toistaiseksi sen katsotaan sijaitsevan liian etäällä Helsingistä. Tarkoitus on, että raskas liikenne voisi pysähtyä lähellä pääkaupunkiseutua ja seurata esimerkiksi Vuosaaren sataman lastausaikataulua tietokoneelta.

Rahtarien ammattijärjestön varapuheenjohtaja Juha Nyberg pitää tilannetta hyvin ongelmallisena. Ammattijärjestö jätti keväällä Liikennevirastolle kannanoton kuljettajien inhimillisten taukopaikkojen tarpeesta.

– Kuljettajien on pidettävä säädetty lepoaika, mutta paikkoja ei ole riittävästi. Tarvitaan inhimillisiä taukopaikkoja, joissa pääsisi peseytymään ja saisi seisottaa autoa yhdeksän tuntia.

Ravintoloita tai majoitusta kuljettajat eivät niinkään tarvitse, sillä nykyaikaisissa autoissa on hyvät yöpymispaikat jääkaappeineen. Viikonkin reissussa tien päällä yhtäjaksoisesti kulkeva kuljettaja tarvitsee ennen kaikkea peseytymispaikkoja.

– Shelleille on nyt tullut muutamaan paikkaan meille saunoja. Asenteet ehkä muuttuvat. Nyt monella huoltoasemalla vielä yrittäjät laittavat vielä raskaan kaluston seisottamiselle aikarajoituksia. Isot autot vievät tilaa eivätkä tuo huoltoasemille tuloja, miettii Nyberg.

Jos yrittäjät pitävät rahtareita tuottamattomina asiakkaina, Nyberg on huomannut myös kuntien olevan haluttomia mahdollistamaan rekkaparkkien rakentamista.

– Vantaalla esiteltiin vuosi sitten kaavaa, jossa jätteenpolttolaitoksen naapuriin oli varattu rekkaparkkialue. Myöhemmin se on kadonnut kaavasta. HäSa