Kanta-Häme Riihimäki

Riihimäen rampeille kaavaillaan liikennevaloja – Kantatielle 54 on suunnitteilla merkittäviä turvallisuusparannuksia

Lopelle ja Hausjärvelle kaavaillaan lisää riista-aitaa. 95 kilometriä pitkän kantatien parannuslista on 12-sivuinen järkäle.
Liikennevaloja on esitetty kantatie 54:n ja valtatie 130:n ramppiliittymään sekä moottoritien läntiseen ja itäiseen ramppiliittymään. Kuva: Soile Toivonen

Hollolasta Tammelaan johtavalle Kantatielle 54 on suunnitteilla merkittäviä turvallisuusparannuksia.

Toimenpidetaulukon kärkipäähän eli todennäköisesti aikaisintaan ensi vuonna aloitettaviin suunnittelutöihin lukeutuvat muun muassa riista-aitojen lisääminen Lopelle ja Hausjärvelle.

Lopen taajaman ja Topenon välille kaavaillaan 5,5 kilometrin pätkä riista-aitaa. Nykyistä aitaa jatketaan 5,5 kilometrillä Launosen ja Kormun välillä. Aidan rakennussuunnitelma on tekeillä välille Launonen–Silmänkannon yritysalue

Myös Hausjärvelle nousisi riista-aitaa seitsemän kilometrin matkalle Kuulojan ja Oitin välille.

Kiireellisesti toteutettaviin töihin on arvioitu kuuluvan myös liikennevalojen pystyttäminen Riihimäelle johtaville rampeille.

– Liikennevaloja on esitetty kantatie 54:n ja valtatie 130:n ramppiliittymään sekä moottoritien läntiseen ja itäiseen ramppiliittymään, kertoo projektipäällikkö Krista Kumanto-Kooni Uudenmaan ely-keskuksesta.

Teiden onnettomuusasteita arvioidaan henkilövahinko-onnettomuuksina per 100 miljoonaa ajokilometriä vuodessa. Kumanto-Koonin mukaan hyvä taso on alle 3,8 onnettomuutta.

Kantatie 54 sijoittuu asteikolla yli viiden pintaan koko matkalta.

– Pahimmat kohdat viisnelosella ovat melkein kahdeksan pintaan. Suunnitteluosuuksilla kaikkia onnettomuusasteita pyritään vähentämään puoleen, Kumanto-Kooni sanoo.

Liikennemäärä vuorokaudessa vaihtelee 2600 ajoneuvosta 8300 ajoneuvoon vuorokaudessa.

Järkälemäinen parannuslista

Viisnelosen parannuslista on valtava, 12-sivuinen toimenpidetaulukko, jota ely-keskus ei julkaise ennen kuin se kesäkuun loppuun mennessä valmistuu.

Ennen julkistusta suunnitelma käy hyväksyttävänä Hämeen ja Päijät-Hämeen liitoilla sekä kantatie 54 varren kuudella kunnalla.

Kumanto-Kooni kertoo, että listalta löytyy 95 kilometriä pitkän kantatien kaikki kehittämiskohteet.

Suunnitteilla on liikenneturvallisuuden parantamiseksi muun muassa keskimerkinnän tekemistä ja henkilöliikenteen ohjaamista liittymin muualle sekä ali- ja yläkulkujen rakentamista.

– 54:n rooli on tunnistettu tavaraliikenteen väylänä. Muutamalle ihmiselle ei tuoda ali- tai ylikulkua harvaan asutuilla alueilla.

Hän painottaa, että erityisesti raskaan liikenteen käytössä olevan tien toimenpiteiden täyttyminen on monesta asiasta kiinni.

Suurin osa on asetettu tavoiteluokkaan, joka liittyy viisnelosen ennustettavaan liikennemäärän kasvamiseen tai maankäytön kehittymiseen vuoteen 2040 mennessä.

– Liikennemäärä voi saavuttaa tietyt ennusteen vasta 10 tai 20 vuotta arvioitua myöhemmin. Todennäköisesti kaikkien kohteiden rakentaminen ei ole enää ajankohtaista tulevaisuudessa. HäSa

Päivän lehti

3.7.2020