fbpx
Kanta-Häme Riihimäki

Riihimäen seudun uusi matkailuorganisaatio verkostoi paikalliset yrittäjät ja hankkii alueelle näkyvyyttä – "Ei vain puhuta vaan myös tehdään"

Riihimäen, Lopen ja Hausjärven matkailuhanketta vetävä Riihimäen Messujen toimitusjohtaja Ninni Manninen: "Tähän asti toiminta on ollut aika sirpaleista. Pystymme tarjoamaan matkailuyrittäjille apua yhdessä tekemiseen ja hakemaan seudulle kävijöitä matkailijan näkökulma edellä." Tekeillä oleva nettisivusto aukeaa alkuvuodesta.
Teatterihotelli Riihimäen yrittäjä Arja Virtasen mielestä seudun matkailuyrittäjien olisi kyettävä verkostoitumaan ja puhaltamaan yhteen hiileen. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Riihimäen seutu yrittää puhaltaa eloa alueen matkailuun uudella seudullisella matkailuorganisaatiolla.

– Tähän asti toiminta on ollut aika sirpaleista. Pystymme tarjoamaan matkailuyrittäjille apua yhdessä tekemiseen ja hakemaan seudulle kävijöitä matkailijan näkökulma edellä, kertoo Riihimäen, Lopen ja Hausjärven yhteistä matkailuhanketta vetävä Riihimäen Messut Oy:n toimitusjohtaja Ninni Manninen.

Matkailuasiat kootaan yhden kolmen hengen työrukkasen hoitoon. Paikallisille yrittäjille ja muille toimijoille luodaan kumppanuusverkosto. Matkailijoita pyritään houkuttelemaan hankkimalla seudulle “mahdollisimman paljon positiivista näkyvyyttä”.

– Erilaisia hankkeita kritisoidaan usein konkretian puutteesta. Nyt on lähdetty nimenomaan siitä, että kuunnellaan matkailutoimijoiden tarpeita eikä vain puhuta vaan myös tehdään, Manninen sanoo.

Tarkoituksena on saada seudun kuntien lisäksi vähintään 30 alueen yritystä sitoutumaan matkailun kehittämiseen. Yhteistyötä viritellään myös Hämeenlinnan ja Forssan seutujen matkailuorganisaatioiden kanssa.

Sivusto, esite ja messukeikka

Lähiaikojen konkreettiset toimet ovat matkailun seudullinen markkinointisivusto, Parhaat Palat -esite ja Helsingin Matkamessuille osallistuminen.

Parhaat Palat -matkailulehtistä on tosin julkaistu seudulla jo vuosikaudet.

– Se on hyvä ja tunnettu brändi. Emme lähde keksimään pyörää uudestaan, Manninen sanoo.

Matkailun piristämiseksi ei myöskään etsitä uutta temaattista viisastenkiveä.

– Riihimäen seudun matkailun kärjiksi määriteltiin vuonna 2018 luonto, kulttuuri, hyvinvointi ja paikallinen elämä. Ne ovat hyvin mietittyjä ja edelleen ajankohtaisia. Tässäkään emme lähde keksimään pyörää uudestaan.

Tekeillä oleva visitriihimaki.fi-sivusto aukeaa alkuvuodesta. Matkailusivuille kootaan esimerkiksi seudun parhaat museot, uimapaikat ja ulkoilureitit.

Markkinointisivuston kävijämäärien lisäksi seudun matkailuihmiset aikovat ryhtyä laskemaan varsinaisia matkailijoita, joihin liittyvän datan keräämisessä ja käyttämisessä otetaan Mannisen oppia muun muassa Hämeenlinnasta.

Hankerahoitusta ensi vuoden loppuun

Riihimäen seudun Yhdessä eteenpäin -matkailuhankkeen kansallinen AKKE-rahoitus kestää ensi vuoden loppuun.

Hankeajan päätyttyä seudun matkailuyksikön on tarkoitus jatkaa puhtaasti kuntien rahoituksella. Yritykset maksavat osuutensa markkinointimenoista.

Matkailutoimijoita ovat muun muassa hotellit, ravintolat, museot, teatterit ja tapahtumajärjestäjät.

Erämessuja järjestävä Riihimäen Messut Oy yhdistetään vuodenvaihteessa Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:hyn, joten seudun matkailuyksikkö toimii jatkossa jälkimmäisen sisällä. HÄSA

Menot