Kanta-Häme Riihimäki

Riihimäen yli 800 liityntäpysäköintipaikasta vain puolet käytössä – “Osoittaa, että meillä on aikanaan vähän ylisatsattu”

Riihimäellä on kaukojunaliikenteen 1-luokan asemista eniten liityntäpysäköintipaikkoja asukasmäärään nähden. Niiden käyttöaste on kuitenkin alhainen.
Riihimäen Matkakeskuksen liityntäpysäköinti muuttuu maksulliseksi 1.8. alkaen ulkopaikkakuntalaisille. Muut liityntäparkkialueet säilyvät edelleen maksuttomina. Kuva: Pekka Rautiainen
Riihimäen Matkakeskuksen liityntäpysäköinti muuttuu maksulliseksi 1.8. alkaen ulkopaikkakuntalaisille. Muut liityntäparkkialueet säilyvät edelleen maksuttomina. Kuva: Pekka Rautiainen

Riihimäen liityntäpysäköintipaikkojen käyttöaste on arviolta 50 prosenttia, kertoo Väyläviraston tuore liityntäpysäköintiselvitys. Riihimäen Tilat ja Kehitys -yhtiön toimitusjohtaja Mika Herpiö kertoo, että eniten vajaakäyttöä on Peltosaaren parkkialueen eteläpuoleisessa päädyssä.

– Alhainen käyttöaste osoittaa, että meillä on aikanaan jopa vähän ylisatsattu liityntäpysäköintiin. Näin on myös valtakunnallisesti, kun Riihimäki on toteuttanut enemmän liityntäpysäköintiä kuin esimerkiksi Tampere tai Turku.

Väyläviraston selvityksen mukaan Riihimäen rautatieaseman lähellä on yhteensä 835 liityntäpysäköintipaikkaa henkilöautoille. Tämäkin on HErpiön mukaan hieman alakanttiin. Peltosaaressa hiekkakentällä on 600 paikkaa, ja loput ovat Matkakeskuksen pysäköintitalossa.

Riihimäkeä enemmän liityntäpysäköintipaikkoja on isoista asemakaupungeista vain Jyväskylässä, jossa on yhteensä 892 paikkaa. Riihimäki on siis asukasmäärään nähden selvästi ensimmäinen liityntäpysäköintipaikkojen määrässä kaukoliikenteen 1-luokan asemista.

Pysäköijiä Matkakeskuksesta Peltosaareen

Elokuun alussa Riihimäki ottaa käyttöön parkkimaksut Matkakeskuksessa, mikä koskee vain ulkopaikkakuntalaisia. Herpiön mukaan yksi syy Matkakeskuksen pysäköinnin tulevaan maksullisuuteen on se, että sen kansi on ollut ajoittain täynnä.

– Oletamme, että maksullisuuden myötä käyttäjämäärä putoaa selvästi. Toivomme edelleen, että myös ulkopaikkakuntalaiset hyppäävät junaan Riihimäeltä, mutta haluamme, että aseman itäpuoleiset liityntäpysäköintipaikat tulisivat vähän tehokkaampaan käyttöön.

Riihimäki on parhaillaan laatimassa kaupungin pysäköintiohjelmaa, jossa pohditaan myös sitä, olisiko Peltosaaren parkkipaikkojen määrää mahdollista pienentää.

– Varmasti ennen päätöksiä katsotaan, mikä käyttöaste on Peltosaaressa Matkakeskuksen maksullisuuden jälkeen, Herpiö kertoo. HäSa

Lue lisää:

Parkkimaksu rantautuu Riihimäelle – Ulkopaikkakuntalaisille pysäköinti matkakeskuksessa muuttuu maksulliseksi (21.5.2019)

Hämeenlinnan aseman liityntäpysäköinti voi maksaa kaikille – “Jos ei ole maksajia, siitä tulee pahuksen vaikea yhtälö” (22.5.2019)