Kanta-Häme Riihimäki

Riihimäki höllää pysäköintinormeja ja vähentää liityntäpaikkoja

Keskustan kaikki aikarajoittamattomat parkkipaikat muutetaan aikarajoitetuiksi, pitkäaikainen pysäköinti maksulliseksi. Tulevaisuudessa pysäköintiä keskitetään uuteen parkkihalliin, jota ideoidaan junaradan viereen Peltosaaren puolelle.
Lyhytaikainen pysäköinti Riihimäen ydinkeskustassa säilyy maksuttomana ja aikarajoitus pääsääntöisesti kahdessa tunnissa. Kuva: Esko Tuovinen
Lyhytaikainen pysäköinti Riihimäen ydinkeskustassa säilyy maksuttomana ja aikarajoitus pääsääntöisesti kahdessa tunnissa. Kuva: Esko Tuovinen

Riihimäki rukkaa pysäköintipolitiikkaansa uuteen uskoon. Kaupungin juuri valmistuneen pysäköintiohjelman mukaan keskusta-alueen kaikki tähän asti aikarajoituksettomat parkkipaikat muutetaan kahden tai kolmen tunnin paikoiksi.

Rautatieaseman liityntäpysäköintipaikkoja vähennetään merkittävästi, 800:sta 500:een. Liityntäpysäköinti muutetaan maksulliseksi, ensi vaiheessa ulkopaikkakuntalaisille ja myöhemmin kaikille.

Keskustan lyhytaikainen asiointipysäköinti säilyy jatkossakin maksuttomana, mutta pitkäaikainen pysäköinti muutetaan vaiheittain maksulliseksi. Käyttöön otetaan uusia pysäköintilupia muun muassa yrittäjille. Luvat, maksaminen ja valvonta kootaan uuteen digitaaliseen pysäköintilupajärjestelmään.

Rautatieaseman edustan puolen tunnin paikat muutetaan tunnin paikoiksi lukuun ottamatta yhtä 15 minuutin riviä. Ydinkeskustan yleisin aikarajoitus pidetään kahdessa tunnissa.

Vähemmän uusia autopaikkoja

Asemanseudun ja keskustan täydennysrakentamista helpotetaan kaavoituksen pysäköintinormeja höllentämällä. Rakennettavia kerrosneliömetrejä kohden tehdään jatkossa aiempaa vähemmän autopaikkoja. Uusi normi on ydinkeskustassa yksi autopaikka per 120 neliötä (aiemmin 100 neliötä) ja keskustan reunavyöhykkeellä 100 neliötä (aiemmin 85 neliötä).

– Pysäköintinormiin on mahdollista saada lisähelpotusta pysäköintilaitosten nimeämättömien paikkojen vuorottaispysäköinnillä ja taloyhtiöiden yhteiskäyttöautoilla, sanoo Riihimäen kaupungin kaavoituspäällikkö Anniina Korkeamäki.

Muutoksilla pyritään tehostamaan parkkipaikkojen käyttöä. Turhien parkkipaikkojen rakentaminen on sekä rahan että tilan hukkaamista.

Uusi parkkihalli Peltosaareen?

Riihimäen pysäköintiä keskitetään tulevaisuudessa asemanseudun uuteen pysäköintilaitokseen, jota on ideoitu junaradan viereen Peltosaaren puolelle, mahdollisen uuden monitoimitalon viereen.

Ajatuksena on lisätä parkkihallin tehokkuutta asumis- ja muun pysäköinnin, esimerkiksi yrityspysäköinnin vuorottelulla.

Riihimäen kaupunki aikoo myös perustaa oman kunnallisen pysäköintiyhtiön, joka omistaa pysäköintipaikat ja vastaa niiden vuokrauksesta ja kunnossapidosta.

Lisää polkupyöräpaikkoja

Riihimäellä pysäköinti keskittyy vahvasti Hämeenkadulle ja Granitinaukiolle sekä Kulmakujan parkkialueelle, kun taas esimerkiksi Peltosaaresta löytyy tyhjiä parkkipaikkoja yllin kyllin.

Kaupunki jaetaan jatkossa kolmeen pysäköintivyöhykkeeseen: keskustan kävelyvyöhyke, keskustan reunavyöhyke ja muut alueet.

Liityntäpysäköintilippu pyritään jossain vaiheessa sulauttamaan koko matkaketjuun yhdistämällä se esimerkiksi junalippuun.

Pyöräpysäköintimahdollisuuksia lisätään ja parannetaan. Asemanseudun pyöräpaikkoja lisätään 600 paikkaan. Tarkoituksena on myös perustaa asemalle ”mobility hub”, jonka ensimmäiset palvelut ovat polkupyörävuokraus ja -huolto sekä sähköpyörien latausasema.

Osa keskustan kehittämistä

Riihimäen pysäköintiohjelman valmistelussa hyödynnettiin asukkaille, yrittäjille sekä isännöitsijöille ja kiinteistönomistajille tehtyä kyselyä. Ohjelma teetettiin konsulttitoimisto WSP Finlandilla Traficomin hankerahoituksella.

Pysäköintiohjelma käsitellään kaupunginhallituksessa 4. marraskuuta ja kaupunginvaltuustossa 11. marraskuuta. Se on kiinteässä yhteydessä valmistumassa olevaan asemanseudun yleissuunnitelmaan sekä myöhemmin laadittavaan keskustan yleissuunnitelmaan, kaavoituspäällikkö Korkeamäki kertoo.

Pysäköintiohjelmassa esitettyjen muutosten aikataulusta neuvotellaan erikseen. HÄSA