Kanta-Häme

Riihimäki ja Hämeenlinna kehittävät vähähiilisiä palveluja asemalle – kulkijoita houkutellaan vaihtamaan auto junaan

Voisiko asemalta lainata juhlamekon, ostaa kotiin hävikkiruokaa tai napata pyörän päiväksi käyttöön?
Auton vaihtaminen junaan on helppo ilmastoteko.

Elämää kuhiseva asema houkuttelee vaihtamaan auto junaan. Hämeenlinna ja Riihimäki ovat Helsingin, Espoon ja Vantaan rinnalla kehittämässä vähähiilistä arkea tukevia palveluja junalla kulkijoille.

Fiksu Assa -pilottitapahtuma toi jo viime keväänä seitsemällä asemalla kulkijoille uutta. Väki nappasi kotiin eväät hävikkiruokakioskilta, kokeili sähköpyörää, ihmetteli nukkumisboxia ja maisteli hyönteisruokaa.

 

Hämeenlinnassa asemalle avautui juuri R-kioski, mutta muita palveluja ei vielä ole edes lähituntumassa. Puute on sopivista tiloista. Riihimäellä matkakeskuksessa ja Liikeradassa riittää tyhjiä liiketiloja, joihin tarvitaan yrittäjiä.

– Osallistuminen Fiksu Assa -hankkeeseen antaa mahdollisuuden kokeilla uusia ideoita ja kuinka ne otetaan vastaan. Haaste on saada yrittäjät kiinnostumaan ja testaamaan, miten palvelut otetaan vastaan, miettii strategiapäällikkö Ismo Hannula Hämeenlinnan kaupungilta.

 

Riihimäellä Tilat ja Kehitys -yhtiön toimitusjohtaja Mika Herpiö pitää Fiksu Assa -hanketta osana kaupungissa meneillään olevaa aseman seudun suunnittelua. Kaupungin toiminnallista painopistettä siirretään lähemmäs asemaa.

Hämeenlinnassa asemalla liikkuu viikoittain noin 20 000 kulkijaa ja Riihimäellä lähes 30 000.

Hämeenlinnassa kartoitetaan jo nyt ilmastofiksujen palvelujen käyttöön sopivia tiloja läheltä asemaa. Hämeenlinnan kaupunki on myös ollut kiinnostunut ostamaan VR:ltä asemarakennuksen.

– Asemanrannan alueelle valmistuu uutta toimisto- ja paikoitustilaa, jotka sopivat myös erityyppisten vähähiilisten palvelujen käyttöön kunhan toiminnalle löytyy pyörittäjä, sanoo Ismo Hannula.

 

Kaupunki kannustaa hämeenlinnalaisia jo kulkemaan pyörällä työmatkoja, mutta kaupunkipyöriä ei vielä ole tarjolla. Asemalle sopisi Ismo Hannulan mielestä luontevasti pyörätelineiden ja -vuokraamon lisäksi pyörien huoltopiste.

Mika Herpiö toteaa, että Riihimäellä 93 prosenttia asukkaista asuu 3 kilometrin säteellä asemasta, joten pyöräily on täällä luontainen asemalle tulotapa. – Osittain juuri sen takia Riihimäki oli laajassa hiilijalanjälkivertailussa ykkönen muutama vuosi sitten.

Sekä Riihimäellä että Hämeenlinnassa aseman seutujen elävöittämisen perimmäinen tarkoitus on vähentää samalla asukkaiden hiilijalanjälkeä. Jo yksinomaan autoilun vähentäminen ja julkisten kulkuneuvojen käytön lisääminen pienentää hiilikuormaa.

Fiksu Assa -hankkeessa analysoidaan asemanseutujen vähähiilisten palveluiden tarve ja mahdollisuudet samoin kuin palvelujen tuottajat.

Vähähiilisiä ratkaisuja vauhditetaan keväällä 2019 asemaseutujen digihackissa, jossa työstetään uusia palveluja asemaseuduille.

Lisäksi sekä 2019 että 2020 keväällä toteutetaan Fiksu Assa -tapahtuma, joka avaa asemanseudut yritysten kehittämien ilmastofiksujen ratkaisujen kokeilualustaksi.

Tapahtumassa osa asemista muutetaan ilmastoa säästävien tuotteiden ja palvelujen pop up -tiloiksi. HäSa