Kanta-Häme

Riihimäki uskoo eritasoliittymään

Uuden eritasoliittymän rakentaminen Riihimäelle Würthin kohdalle kilpailee rahasta ja tärkeysjärjestyksestä Hämeenlinnan Moreenin ja Sunny Car Centerin, Hattulan Merven liittymien kanssa.

Valion Herajoelle suunnitteleman uuden meijerin rakentaminen edellyttää eritasoliittymää. Hämeenlinnassa taas eritasoliittymä on edellytys, että Sunny Car Centerin laaja autokauppa toteutuu.

Hämeen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa kartoitetaan parhaillaan koko moottoritien liittymätarpeet Tampereelta Helsinkiin. Kaupunkien välille on suunnitteilla kaikkiaan viisi uutta eritasoliittymää, joista yksi on Nurmijärvellä.

Suunnittelupäällikkö Minna Weurlander kertoo Pirkanmaan ja Uudenmaan hankkeiden olevan jo selvillä. Nyt punnitaan juuri Kanta-Hämeen tarpeet.

– Kun uusien eritasoliittymien tarvetta tarkastellaan, ei voida painottaa yksinomaan paikallisen elinkeinoelämän tarpeita siten, että vaarannetaan muiden tiellä liikkujien turvallisuutta, toteaa ely-keskuksessa eritasoliittymien tarvetta tutkivan esisuunnittelutyöryhmän päällikkö Mirja Hyvärinta.

Yritykset mukaan rahoittajiksi

Riihimäen kaupunginjohtaja Seppo Keskiruokanen uskoo vahvasti Riihimäen eritasoliittymän toteutumiseen. Liittymän tarve korostuu, kun Arolammin eritasoliittymän tarkoitus on palvella myös Lahden ja Forssan välistä liikenneyhteyttä.

Keskiruokanen kertoo Riihimäellä valmisteltavan eritasoliittymän toteuttamiseen uudenlaista rahoitusmallia. Tavoite on, että liittymän rahoituksesta suuri osa tulee alueen yrityksiltä ja erityisesti Valiolta, osa kaupungilta ja vain osa jäisi valtion kustannettavaksi.

– Tarve on ollut tiedossa jo, kun valtatie kolmosta suunniteltiin 1990-luvulla. Tuolloin jo varattiin nyt haettavalle eritasoliittymälle oma liittymänumero, joka on edelleen varauksena, Keskiruokanen toteaa.

Liittymän numerovaraus ei Minna Weurlanderin mukaan sinällään vielä kasvata liittymän painoarvoa, joskin helpottaa teknistä toteuttamista. Nyt tarkastellaan muita reunaehtoja kaikkien kolmen liittymän kohdalla.

Kriteeristön nojalla tärkeysjärjestykseen

Elyn selvitys on pilottityö, jossa luodaan eritasoliittymien rakentamista varten kriteerit myös tulevia tarpeita varten. Tarvetta tarkastellaan laajasta seudullisesta näkökulmasta.

– Pidämme erityisen tärkeänä, että eritasoliittymä on otettu huomioon maankäytön suunnittelussa. Kun se on maakuntakaavassa, myös tarpeelliset selvitykset on tehty, kertoo esisuunnittelutyöryhmän päällikkö Mirja Hyvärinta Hämeen ely-keskuksesta.

Riihimäen liittymä on maakuntakaavassa, mutta kytkeytyy Arolammin kehätiehen eli orteen, jonka toteutumista on odoteltu jo pian kolmisenkymmentä vuotta. Hämeenlinnassa Sunny Car Centerin liittymältä puuttuvat liikenneselvitykset, eikä alue ole maakuntakaavassakaan.

Työryhmä on hahmotellut kriteerejä eritasoliittymien toteuttamiseen, mutta työ on vasta alullaan. Maankäytön ohella tarkastellaan kolmostien liittymätiheyttä ja liikenneturvallisuutta.

– Arvioimme myös, parantaako uusi liittymä nykyisen liittymän toimivuutta ja vähentääkö nykyisen liittymän kunnostustarpeita.

Yksi ajatus on tutkia uusien liittymien vaiheittaista toteuttamista siten, että vasta viimeisessä vaiheessa rakennetaan eritasoliittymä. Siihen saakka parannetaan olemassa olevia tieyhteyksiä moottoritielle.

Mirja Hyvärinta ei kommentoi yksityiskohtaisesti eri liittymien tilannetta, mutta toteaa kuitenkin Riihimäen Arolammin eritasoliittymän liikenneselvitysten olevan vielä puutteellisia. Sen sijaan Merven liittymästä on tehty kohtalaisen laajasti selvityksiä.(HäSa)