Kanta-Häme Tammela

Riista-aita vähensi eläinkolareita Tammelassa – Ysitie Urjalassa on puolestaan “Pommitie”

Kakkostien riista-aita Tammelassa on vähentänyt hirvieläinonnettomuuksia.
Riista-aita vähentää mutta ei täysin estä autojen ja eläinten törmäyksiä. Tämä hirvi seikkaili hirviaidan väärällä puolella. Kuva: Pekka Rautiainen
Riista-aita vähentää mutta ei täysin estä autojen ja eläinten törmäyksiä. Tämä hirvi seikkaili hirviaidan väärällä puolella. Kuva: Pekka Rautiainen

Kakkostien riista-aita valmistui Tammelan osuudelle vuosi sitten syksyllä. Aita on jo osoittanut liikenneturvallisuutta parantavat vaikutukset.

Hirvieläinonnettomuuksien määrä on vähentynyt 50 prosenttia aidan rakentamisen jälkeen. Tuloksen saa, kun vertailee ajanjaksoa lokakuun 2018 alusta vuoden 2019 kesäkuun loppuun saakka ja vastaavaa ajanjaksoa vuotta aikaisemmin, jolloin aitaa ei vielä ollut.

Tilastoja avaa Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksen tutkija Tuomo Saarinen, joka viettää kesiään Tammelassa.

Muutos on suuntaa-antava, sillä tarkastelujakso on lyhyt ja hirvieläinonnettomuuksien määrät kyseisellä tiealueella suhteellisen vähäisiä. Riista-aidan liikenneturvallisuusvaikutukset ovat kuitenkin merkittäviä.

Moottoriteillä riista-aita vähentää hirvieläinonnettomuuksia 40 prosenttia. Muilla teillä riista-aidan vaikutus on 15 prosenttia, jos riista-aidan pituus on alle viisi kilometriä.

– Onnettomuusriski pienenee sitä enemmän, mitä pitempi aita on. Jos riista-aita on lyhyt, se ei ohjaa eläimiä tarpeeksi hyvin, Saarinen tiivistää.

Kakkostielle riista-aitaa on rakennettu kymmeniä kilometrejä, mutta välissä on suhteellisen pitkiä aidattomia jaksoja.

Onnettomuustilastoja tutkiva Saarinen havainnollistaa myös riista-aita-alueiden riskejä.

– Kun riista-aita Tammelassa loppuu, heti seuraavassa mutkassa on tapahtunut kolme peuraonnettomuutta yhdeksän kuukauden sisään. Alueen nopeusrajoitus on 80, mutta itse pidän vauhdin 70:ssä.

Myöskään riista-aita-alueilla ei kannata tuudittautua liialliseen turvallisuuden tunteeseen. Paras onnettomuuksilta suojaava tekijä on vauhdin hiljentäminen. Alhaisempi ajonopeus pienentää vahinkoja onnettomuustilanteessa.

– 50-kiloisesta peurasta lähtee liikkeelle aikamoinen massa, jos auton nopeus törmäyshetkellä on vaikkapa 80 kilometriä tunnissa. Auto menee herkästi lunastuskuntoon, Saarinen havainnollistaa.

Saarinen tarkasteli myös valtatie 9:n onnettomuustilastoja. Kokenut konkari järkyttyi.

– Tukka nousi pystyyn. Pommitie. Noin pahoja lukuja ei ole tullut vastaan.

Ysitiellä Urjalan kunnan alueella on sattunut 213 törmäystä auton ja valkohäntäpeuran kanssa aikavälillä 1.7.2015–30.6.2019. Hirvikolareita on kirjattu 7, metsäkauriskolareita 12. Ely-keskus on tehnyt päätöksen riista-aidan rakentamisesta 9-tielle Urjalan alueella.

– Oikea päätös, Saarinen toteaa. HäSa