Kanta-Häme

Rikesakot tuplaantuvat tänään

Jos liikenteenvalvontakamera välähtää kohdallasi tänään, voi valokuvan hinta olla kaksinkertainen eiliseen verrattuna.

Tästä päivästä lähtien ylinopeudesta yli 60 kilometrin nopeusrajoitusalueella rangaistaan ylityksestä riippuen 170 tai 200 euron rikesakolla.

Rikesakkojen suuruus vaihtelee rikkomuksen mukaan. Esimerkiksi päin punaisia liikennevaloja kävelemisestä lompakko voi keventyä 20 eurolla. Julkiselle paikalle pissimisestä rapsahtaa 40 euroa maksettavaa – mikäli poliisi ehtii asiaan puuttua.

– Kiireellisten hälytystehtävien määrä on noussut, mikä on saattanut vaikuttaa muuhun valvontaan. Mutta kyllä me yhä viikoittain kirjoitamme rikesakkoja järjestyslain rikkomisesta eli silloin, kun väki lähtee aamuyöllä ravintolasta jossa ovat istuneet koko illan vessan vieressä ja alkavat sohia heti kadulle päästyään, komisario Pekka Kokkonen Hämeen poliisin valvonta- ja hälytyssektorilta kertoo.

Sipilän hallituksen päättämä sakkojen kaksinkertaistaminen sai harvinaisen laajan hyväksynnän kansalaisilta.

Lännen Median Taloustutkimuksella kesäkuun alussa teettämän kyselyn mukaan 78 prosenttia suomalaisista kannatti sakkojen korotusta. Erityisesti naiset kannattivat rikesakkojen nostamista. Poliisin rapsunkirjoitusherkkyyteen muutos ei kuitenkaan vaikuta.

– Yleensä annetaan huomautus. Ohjeistuksemme on, että ihmisiä ensisijaisesti ohjataan neuvoin, käskyin ja kehotuksin, Pekka Kokkonen toteaa.

Suurimmat rapsut ja suurin osa rikesakoista annetaan liikenteessä.

Jatkossa yhä useampi virhe ratin takana maksaa sata euroa, kuten kännykän räplääminen ajaessa.

Liikennepoliisisektorin ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista kertoo, että yleisesti ottaen ihmiset ottavat liikennerikkomuksista kirjoitettavat rikesakot nöyrästi vastaan.

– Automaattivalvonnasta jälkikäteen tulevat sakot tuntuvat herättävän enemmän tunteita, mutta kun ihmiset pysäytetään henkilökohtaisesti sakon kirjoittamiseksi, he 90-prosenttisesti hyväksyvät muistutuksen virheestään mukisematta.

Periaatteessa rikesakon voi saada jo kun sallittu nopeus ylittyy kolmella kilometrillä tunnissa. Käytännössä sakko ei aivan niin pienestä ylinopeudesta rapsahda.

– Sakon kirjoittaminen on aina tapauskohtaista ja valvontapaikasta riippuvaa, sillä emme voi pysäyttää liikennettä määräänsä enempää. Vuorossa oleva liikennesektorin johtaja tai yksittäinen partio päättää itsenäisesti milloin sakottaminen on aiheellista.

Autoilijoiden on syytä myös muistaa, että rikesakkoihin lankeaminen liian usein voi tuoda erityisen ikävän seurauksen: kolme rikettä vuoden sisällä johtaa ajokortin menettämiseen vähintään kuukauden ajaksi.

Rikesakkojen nostolla pyritään lisäämään kansalaisten lainkuuliaisuutta, mutta myös kasvattamaan valtion tuloja.

Rikesakkojen tuoton tuplaantuessa valtion kassaan kilahtaisi jatkossa noin 40 miljoonaa euroa vuodessa. Suurempien summien myötä kirjoitettujen rikesakkojen määrä saattaa kuitenkin vähentyä.

Suurin osa lisätuloista tullee liikenteestä ja ennen kaikkea automaattisesta valvonnasta. HÄSA

Päivän lehti

4.4.2020