Kanta-Häme

Rimmiläntien kunnostus on vihdoin alkanut – Soratie saa kahdeksan kilometriä asfalttia päälleen

Rimmiläntien kunnostustyö on käynnissä.

Asfalttipäällyste tulee kahdeksan kilometrin matkalle Hakimäestä seututien 130 suunnalta eteenpäin.

Loput kahdeksan kilometriä pysyy soratienä. Soraosuudelle järjestetään kuitenkin kuivatus ja asfaltoidulta tieltä jäävää soraa on tarkoitus käyttää sen lisäsorastukseen.

 

Rimmilän kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja Erkki Lindqvist sanoo, että kunnostustöitä on odotettu kauan.

– Olin kymmenvuotias, kun tehtiin ensimmäinen suunnitelma päällystämisestä. Suunnitelmat ovat aina kariutuneet, yli 70-vuotias Lindqvist sanoo.

Lindqvistin mukaan ongelmat johtuvat siitä, että Rimmiläntiestä ei ole pidetty kunnolla huolta.

Hän sanoo, että tietä ei ole aurattu talvisin, eikä siitä ole huolehdittu varsinkaan kesällä.

– Viime syksynä tielle ei tehty yhtään mitään kahteen kuukauteen. Tie hakkautui sellaiselle montulle, että sitä ei voinut ajaa, Lindqvist harmittelee.

Hänen mukaansa kaikkein tärkeintä on nyt se, että tietä hoidetaan jatkossa kunnolla.

– Se ei auta mitään, jos tie jätetään ja unohdetaan tyystin. Lähistöllä hoidetaan paremmin monia teitä, joissa on paljon pienempi liikenne, Lindqvist sanoo.

 

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Tuomas Vasama kertoo, että urakka alkoi kuivatustöistä.

– Perkaamme ojat ja käymme yksityistieliittymiä läpi, Vasama sanoo.

Seuraavaksi edessä on tien perustuksien parantaminen. Muutamilla tien osuuksilla parannetaan kantavuutta ja niihin lisätään murskakerrosta ennen asfalttipäällystystä.

Asfaltoiminen tapahtuu vasta rakenteellisten korjauksien jälkeen. Asfaltoimisesta vastaa YIT Infra oy.

 

Kunnostustöistä aiheutuu tien käyttäjille haittaa. Murskeen ja maamateriaalien kuljetus lisää raskasta liikennettä. Jos on kuivaa, myös pölyhaitat lisääntyvät sorapintaisella tiellä.

Poikkeusjärjestelyjä aiheutuu ajoittain, ja liikennettä voidaan pysäyttää hetkellisesti, varsinkin päällystystyön aikana.

– Toivomme yhteistyöhaluja siten, että kaikilla riittäisi maltti odottaa lyhyen pysähdyksen ajan, jonka työt aiheuttavat, Vasama sanoo.

Hallitus teki vuonna 2015 korjausvelkaohjelmaehdotuksen, jolloin Rimmiläntie pääsi kunnostettavien teiden joukkoon.

Vasaman mukaan Rimmiläntie on viimeisiä kunnostettavia kohteita ehdotuslistalta.

– Tämä on vähäliikenteinen tie. Kun rahoitus ei riitä, sitä ohjataan herkästi vilkkaammille teille, Vasama toteaa.

Tienhoito ei muutu Vasaman mukaan juurikaan kunnostuksen jälkeen. Soratieosuudesta huolehditaan kuten tähänkin asti, eli siihen tehdään kevätmuokkaukset ja -sorastukset.

Päällystettävällä osuudella tilanne on erilainen, mutta esimerkiksi talviolosuhteissa tie pysyy polannepinnalla. HÄSA