Kanta-Häme Hämeenlinna

Rinne: Paukut pantava nykyiseen pääratakäytävään, ei uuteen oikorataan

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) mielestä pääratahanke merkitsee nykyisen radan lisäraiteita, ei uutta linjausta Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Rinne uskoo kaikkien kolmen ison kaukojunahankkeen toteutumiseen. "Kyllä se rahoitus jollain tavalla löydetään."
Pääministeri Antti Rinne (sd.) vieraili sunnuntaina Hämeenlinnassa ja tapasi kansaa Reskalla. Kuva: Tomi Vesaharju
Pääministeri Antti Rinne (sd.) vieraili sunnuntaina Hämeenlinnassa ja tapasi kansaa Reskalla. Kuva: Tomi Vesaharju

Pääministeri Antti Rinne (sd.) näkee, että pääradan Helsingin ja Tampereen välin suurhanke merkitsee nimenomaan nykyisen pääratakäytävän vahvistamista, ei sen vaihtoehdoksi nostettua uutta suoraa oikoratalinjausta Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille.

– Ajattelen, että kyse on olemassa olevan rataverkon parantamisesta ja sen lisäraiteiden rakentamisesta. On järkevää, että hankkeen runkona on nykyinen rata, sanoo Rinne Hämeen Sanomille.

Pääministeri ei suostu priorisoimaan päärataa muiden isojen ratahankkeiden edelle.

– Minulle ne kaikki ovat tärkeitä, koska koko Suomi kaipaa elinvoiman vahvistamista.

Hallitusohjelmassakin suuret kaukojunahankkeet – Suomi-rata eli päärata, Turun tunnin juna ja Itärata – esitetään samanarvoisina.

– Hallituksen tavoittelemat asiat koskevat kaikkia kolmea suuntaa ja kaikkia kolmea ratahanketta, Rinne toteaa.

– Hallitus haluaa poistaa väyläverkoilta tämänhetkiset kasvun esteet. Eli ratahankkeiden yksi keskeinen tarkoitus on talouskasvun vahvistaminen. Toinen on ilmastonmuutoksen torjunta, hän kertaa.

Itäradallekin luvassa suunnittelurahaa

– Kaikki kolme tullaan pistämään liikkeelle vähintään yleissuunnitteluvaiheeseen tämän vaalikauden aikana, Rinne sanoo.

Pisimmällä suunnittelussa on Turun tunnin juna. Itärata on vasta keskusteluasteella.

Pelkkä yleissuunnittelu kestää useita vuosia. Sen jälkeen edessä on vielä ratasuunnittelu, ennen kuin rakentaminen voi alkaa.

– Joitain rataosia, jotka parantavat välityskykyä tämän hetken pahimmissa pullonkauloissa, voidaan pystyä rakentamaan jo tämän vaalikauden aikana ilman, että niiden pitäisi odottaa koko hankkeen yleissuunnitelmaa.

Yksityiset sijoittajat eivät kelpaa

Rinteen mukaan viime hallituksen hankeyhtiömallin toteutuminen olisi “johtanut katastrofiin jossain tulevaisuudessa”.

– Siitä mallista ei missään tapauksessa olisi saanut julkisen rahankäytön näkökulmasta fiksua. Se rahoitusmalli olisi ollut järjettömän kallis.

“Bernerin mallissa” hankeyhtiöt olisivat hakeneet varsinaisia rakentamisrahoja myös yksityisiltä sijoittajilta, esimerkiksi eläkeyhtiöiltä. Rinteelle ajatus ei maistu.

– Sijoittajien vaatima tuotto otettaisiin asiakkailta ja tarkoittaisi kalliimpia hintoja. En usko, että hämeenlinnalaisetkaan olisivat kovin tyytyväisiä, jos lippujen hinnat nousisivat merkittävästi.

Rinteen hallituksen hankeyhtiömalli antaa yhä odottaa itseään. Todennäköisesti hankeyhtiöiden kautta hoidetaan vain suunnittelu.

Päärata myöhästyy EU:n rahanjaosta

EU:n seuraava rahoituskausi alkaa vuonna 2021. Pääradan yleissuunnittelun aloittaminen on lykkääntynyt niin pitkälle, että rahanjaon alkuvaiheelle on jo jouduttu heittämään hyvästit.

– Tavoitteena tietenkin on, että EU-rahaakin haetaan, mutta aikataulu riippuu kotimaisten suunnittelutöiden etenemisestä.

Pääministeri ei usko, että EU-rahoitus kaatuisi aikanaan sen vaatiman valtionrahoituksen puuttumiseen.

– HX-hävittäjähankintoihin löytyi kymmenen miljardia ja Laivue 2020 -hankkeeseen puolitoista miljardia. Tavallisten kansalaisten ja ilmaston näkökulmasta raidehankkeet ovat yhtä tärkeitä. Kyllä se rahoitus jollain tavalla löydetään.

Postin toimitusjohtajan palkasta ja sen nousukulmasta on puhjennut kova poru. Pitäisikö myös VR:n johdon palkat, bonusjärjestelmät ja niiden kannustinlogiikka ottaa syyniin?

– En itse asiassa tällä hetkellä tunne VR:n johdon bonus- enkä palkitsemisjärjestelmiä. Mutta Postin osalta pidän tällaista palkkaa ja palkkakehitystä täysin käsittämättömänä, Rinne sanoo.

Pääministeri Rinne vieraili sunnuntaina Hämeenlinnassa. HäSa

Lue myös: Hallituksen päätös raidekilpailun vesittämisestä kuumentaa tunteita – “Karhunpalvelus yhteiskunnalle”

Lue myös: Kolumni: Ministeri Marin ja vastaamisen vaikeus