Kanta-Häme

Robobussi koeajetaan Visamäessä ensi keväänä – Sitä ajetaan julkiseen liikenteeseen vuodeksi 2021

Itseohjautuva bussi ei vielä ensi kevään kokeiluvaiheessa liiku ilman valvovaa apumatkustajaa.
Havainnekuva Gacha-robottibussista.

Visamäessä kiertäneet kaksipaikkaiset robotti-Renaultit vaihtuvat ensi keväänä itseohjautuvaan Gacha-automaattibussiin.

Kyseessä on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen Muji-designyrityksen yhdessä kehittämä prototyyppi sähköllä toimivasta robottibussista, joka reagoi ympäristön liikkeeseen muun muassa lasersensoreilla.

Robottibussia ollaan viemässä Hämeenlinnassakin julkiseen liikenteeseen, mutta koeajon aikana se liikkuu edelleen Hämeen ammattikorkeakoulun alueella Visamäessä samaa reittiä kuin ”roborellut” kulkivat eli Kampuskaarteessa.

– Kevään aikatauluja ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta ensin robottibussia testataan Espoossa, sitten Hämeenlinnassa ja Vantaalla. Samaan aikaan kehitetään robottibussiin uutta sukupolvea, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

 

Vaikka maaliskuussa julkaistava robottibussi liikkuu itseohjautuvasti, on sen kyydissä pilottikokeilun aikana myös apumatkustaja, joka ottaa ohjat tarvittaessa käsiinsä.

– Apumatkustaja ottaa bussin haltuun havaitessaan jonkin turvallisuutta vaarantavan tilanteen liikenteessä.

Bussi kulkee nopeimmillaan 40 kilometrin tuntivauhtia.

– Apumatkustaja poistuu kyydistä vasta, kun kehitysvaihe on ohi ja bussin itseohjautuvuus 100-prosenttisen luotettava.

Säällä on keskeinen rooli itseohjautuvien bussien ja robottitaksien muodostumassa olevilla markkinoilla.

Toistaiseksi voimakas sade, sumu ja lumisade ovat estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, koska käytössä olevat ohjausteknologiat on kehitetty ja testattu lämpimissä ilmasto-olosuhteissa.

Itse bussia ei ole testattu vielä jäätävissä olosuhteissa, mutta Santamalan mukaan sen ajojärjestelmää on.

– Robottibussin ajojärjestelmä on sama kuin robotti-Renaultissa, jota on testattu viime talvena ja tämän syksyn ensilumilla hankalissa olosuhteissa Muoniossa. Se on iso kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna.

 

Bussin hintaa ei Santamala lähde arvioimaan.

– Se tulee olemaan kilpailukykyinen vastaavasti tuotetun palvelun kanssa. Ei ole järkeä, että se maksaisi enemmän.

Roborellujen pilottihanke maksoi noin miljoona euroa. Viime kesänä robottibussin hinnaksi arvioitiin noin 500 000–700 000 euroa (HäSa 21.8.)

Tarkoituksena on, että ensimmäinen julkisessa liikenteessä itseohjautuvasti kulkeva robottibussi otettaisiin käyttöön vuonna 2021.

Sensible 4 etsii yhteistyökumppaneita ja sijoittajia bussin valmistukseen.

Robottibussia kehitetään aIGO-pilottihankkeella, jossa ovat mukana muun muassa Hamk ja Hämeenlinnan kaupunki. Hanke on myös osa Suomen Kasvukäytävä -verkostotyötä. HäSa

VIDEO: ”Robotti-Renaulteja koeajettiin kesällä 2018 Visamäessä

Gacha

Itseohjautuva bussi, jossa on 10 istumapaikkaa ja kuusi seisomapaikkaa.

Huippunopeus 40 kilometriä tunnissa.

Mitat

Pituus 4,5 metriä, leveys 2,4 metriä ja korkeus 2,8 metriä.

Sähköauto

Nelivetoinen, sähköllä toimiva.

Pikalataus, mahdollisuus langattomaan lataukseen.

Toimintasäde yli 100 kilometriä.

Sensorijärjestelmä

4 optista Lidar-tutkaa (Light Detection and Ranging), 8 tutkaa (radioaalloilla toimivaa), 360 asteen kamera, tarkkuus-GPS.

Ohjaus 4G/5G-yhteyden avulla.

Lähde: Sensible 4