Kanta-Häme

Roiskuva rapa vesitti kulkuväylät

Tämän viikon sääennuste lupailee Kanta-Hämeeseen sateista, lauhaa ja harmaata keliä.

Harmaus tiivistää kuluneiden viikkojen lumisateen tiukaksi sohjoksi ja vedeksi, joka jää kellumaan ajoväylille. Kyseessä on pahimmillaan liikenneturvallisuusriski, jota ei pelkillä katujen kunnossapitotoimilla saada suitsituksi.

– Esimerkiksi Paasikiventiellä, linja-autoaseman nurkilla tie on paikoin painunut metrinkin verran. Alueen kuivattaminen on haastavaa, sillä niin ikään putkissa on painumia, kertoo vastaava kunnossapitomestari Markus Lahtinen Linnan Infrasta.

Brahenkadulla vesi seisoo Lahtisen mukaan puutteellisen kuivatusjärjestelmän ja tien kallistuskulmien vuoksi. Vanajantietä taas vaivaa kuivausjärjestelmän lähes täydellinen puute sekä tien pehmeät maakerrokset.

Kaivot ja lumipenkat auki

Linnan Infra poistaa sulamisvesiä joko avaamalla katujen sadevesikaivoja tai puhkaisemalla lumiauran tien reunoille työntämään lumipenkkaan aukkoja, jotta vesi pääsee virtaamaan vapaasti.

Kaikissa kohteissa nämä keinot eivät riitä. Esimerkiksi Vanajantiellä radan varressa tietä reunustavat ojat. Lisäksi tien viemäröinti on puutteellinen, joten sulamisvedet johdetaan viereiseen Luukkaanlahteen.

Ensi kesänä alkava Vanajantien alkupään remontti ei sekään kokonaisuudessaan ratkaise ongelmaa, uskoo Markus Lahtinen.

– Remontti ulottuu vain noin kolmensadan metrin matkalle. Tiessä on syviä painumia vielä pitkälti Kutalanojan jälkeenkin.

Leijonanosa budjetista lumitöihin

Linnan Infran talvipäivystys seuraa sulamisvesien tilannetta päivittäin. Päivystysreitti noudattelee Lahtisen mukaan bussiliikenteen reittejä.

Osassa kinkkisimpiä kohteita Linnan Infra on päätynyt rakentamaan lisää kaivoja tai nostamaan tien pintaa. Tämän talven kunnossapitobudjetista isoimman lohkareen ovat haukanneet auraustyöt.

– Kalleinta on lumitöiden teko sunnuntaina, ja tänä talvena lumisimmat päivät ovat sattuneet viikonlopuille, Lahtinen sanoo.

Vetinen talvi on asfaltin surma

Asfalttitie kestää jatkuvaa kosteutta huonosti.

Huonoin yhdistelmä tien pinnan kannalta on leuto, vetinen talvi sekä talvirenkaat. Vesi pehmentää bitumin ja kiven välistä tarttumapintaa. Vähitellen asfaltti urautuu ja lohkeilee.

Hämeenlinnassa asfaltointia kaipaisi Lahtisen mukaan kipeästi useampikin tienpätkä.

– Erityisesti siltapaikat, kuten pääterveysaseman edusta, ovat kunnostuksen tarpeessa. Siellä vesi loiskuu jalkakäytävälle saakka.

Kulunut vuosi on tähän saakka ollut sateinen. Lahtisen mukaan sademäärään nähden sulamisvesien tilanne on yllättävän hyvä.

– Ainakin toistaiseksi. Sulamisvedet virtaammat vuolaammin, kunhan aurinko alkaa paistaa. Syvimmät lätäköt autoilijan kannattaa kiertää kokonaan. (HäSa)