Kanta-Häme

Routilan tehtävänä sulauttaa yritykset

– Kiikkulautoja on kolmesta neljään päällekkäin. Ei kovin moni olisi uskaltanut tähän lähteä. Otin henkilökohtaisen riskin, sanoo Panu Routila, 51, ja nauraa.

Panu Routila tuli Konecranesin toimitusjohtajaksi viemään läpi Konecranesin ja amerikkalaisen Terexin sulautumisen. Hän ei tiedä lopullista asemaansa uudessa yhtiössä.

Routila sanoo, että koko asetelma perustuu hänen luottamukselliseen suhteeseen Konecranesin hallituksen puheenjohtajan Stig Gustavsonin kanssa.

– Tunsin hänet jo edellisestä työpaikastani. Tunnen Konecranesin ja sen toimintatavan. Tehtäväni on erityisesti nyt viedä läpi yritysten sulautuminen.

Routilan työhistoria kertoo syyn, miksi hänet on valittu tässä tilanteessa Konecranesin johtoon.

– Olen hoitanut noin 150 yrityskauppaa aikaisemmissa työpaikoissa. Tiedän, miten prosessi toimii.

Konecranes on Suomen lähihistorian suuri menestystarina. Koneen vaatimattomasta liiketoimintaryhmästä on kasvanut maailmanlaajuinen suuryritys.

Routila muistuttaa, että myös Vacon, jonka hallituksen puheenjohtajana hän on toiminut, on menestystarina. Vaconista kasvatettiin tyhjästä 20 vuodessa yritys, joka myytiin nyt miljardilla eurolla.

– En kuitenkaan tunne Suomesta näin hyvää tarinaa, Routila toteaa Konecranesistä.

Yhdysvaltalainen Terex on paljon Konecranesiä suurempi yritys, jolla on myös sitä laajempi toimiala.

– Haasteita on varmaan satoja. Yhdistyminen on tehtävä niin, että yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi.

– Olen ollut yritysten toimintamaissa paljon ja nähnyt kulttuurierot. Yritysten sulautumisessa oma kulttuuri sattuu. Se iskee vastaan.

Routilan näkemys on kuitenkin, että asiat hoituvat. Hän sanoo, että tällaisissa tilanteissa 80 prosentilla henkilöstöä muutos sujuu helposti. Kahdesta kolmeen prosentilla henkilöstöä on vaikeuksia.

Saksalaisella Demagilla, joka on osa Terexiä, on sama toimiala kuin Konecranesillä. Konecranesin nosturiliiketoiminta sulautuu siis saksalaisen yrityksen kanssa.

– Yritysten yhdistymistä syvempi synergia syntyy nosturiliiketoiminnan operatiivisesta yhdistymisestä.

Demag ja Konecranes ovat kansainvälisillä markkinoilla kovat kilpailijat. Konecranes halusi aikoinaan ostaa Demagin, mutta Terex oli valmis maksamaan siitä enemmän.

Routila ei ole kovin huolestunut nosturiliiketoimintojen yhdistämisestä. Hän näkee suomalaisessa ja saksalaisessa insinöörivetoisessa nosturiliiketoiminnassa yhtäläisyyksiä.

– Saksalainen insinööri on insinööri, suomalainen on myös. Saksalainen haluaa olla järkiperäinen kuten suomalainenkin.

Terexin osakkeenomistajien pitäisi vaihtaa osakkeensa Konecranesin osakkeisiin. He saavat enemmistön uudesta yhtiöstä, joka on suomalainen.

– Ei saa syntyä sellaista tilannetta, että toinen osapuoli olisi toista vahvempi. Silloin suljettaisiin vaihtoehtoja, kun on valittava toimivin vaihtoehto.

Yritysten yhdistämistä ei viedä eteenpäin ennen kuin sillä on kilpailuviranomaisten lupa. Outokumpu teki yrityskaupan ennen kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja joutui vaikeuksiin.

– Alustavien selvitystemme mukaan ei ole uhkaa, että yritysjärjestelyä ei hyväksyttäisi.

Amerikkalaiset kysyvät Routilan mukaan, onko Suomi poliittisesti epävakaa maa.

– He näkevät, että Suomessa tehdään ei-ennakoitavia päätöksiä. Suhteellisen epävakaita päätöksiä täällä tehdään, kun asioita vedetään edestakaisin.

Routila viittaa vero- ja eläkeratkaisuihin, joita on vengottu eri suuntiin. Pankkivero on asia, joka ei saa ymmärrystä.

Konecranes on toiminut Kiinassa pitkään ja sillä on merkittävää tuotantoa maassa. Kun Kiinan talouskasvu on heikentynyt, maa on hankkinut lisää kilpailukykyä devalvoimalla valuuttansa arvoa.

– Ongelma on se, että Suomella ei ole kykyä tehdä päätöksiä. Kiinalaiset ovat omalla tavalla toimineet viisaasti, vaikka devalvaatiot eivät ole hyväksi maailmalle.

– Suomalaiset poliitikot tarvitsisivat vastaavan tyyppisiä keinoja. HäSa