Kanta-Häme Lahti

Ruoka elätti Hämeenmaata koronakriisissä – Marketkauppaan vähän pysyviä muutoksia

Rajoitukset romauttivat useiden toimialojen myynnin.
Hämeenlinnan uudelle Jukolan S-marketille kaivetaan perustuksia. Kuva: Esko Tuovinen
Hämeenlinnan uudelle Jukolan S-marketille kaivetaan perustuksia. Kuva: Esko Tuovinen

Kasvanut ruokakauppa piti Osuuskauppa Hämeenmaan myynnin alkuvuonna lähes ennallaan, vaikka useiden toimialojen myynti romahti.

Hämeenmaa majoitus- ja ravitsemuskauppa romahti alkuvuonna 45 prosenttia. Tavaratalo- ja rautakauppa putosi 38 prosenttia. Marketkauppa kuitenkin kasvoi 8 prosenttia.

– Tilanne näytti aika hurjalta, kun koronarajoitukset tulivat voimaan. Ensin pelkäsimme pahinta. Sitä ei tullut, sanoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Ravintola- ja hotellitoiminta pysähtyi keväällä, mutta toiminta on elpynyt hyvin kesällä. Hämeenmaan ravintoloiden myynti kasvoi heinäkuussa vuoden takaista suuremmaksi.

Vain verot muuttivat hintoja

Marketkaupan sisälläkin tuotteiden keskinäinen kulutusosuus muuttui. Vormisto sanoo, että se ei juuri vaikuttanut hintoihin.

– Hintojen muutos johtui enimmäkseen veroista. Pandemia nosti oikeastaan vain hedelmien ja marjojen hintoja, Vormisto sanoo.

Kun pandemiakriisi tuli, kaupoista ostettiin vähiin eräät hygieniatuotteet, kuten WC-paperit ja puhdistusaineet. Vormisto selittää wc-paperien loppumista sillä, että paperiteollisuuden lakko oli juuri tyhjentänyt varastot.

– Leipomotuotteiden suuri kysyntä oli yllätys. Makeisten kasvaneeseen kysyntään saattoi vaikuttaa, että irtomakeisten myyntiä rajoitettiin, kertoo Hämeenmaan marketkaupan toimialajohtaja Taina Penttinen.

Hämeenmaassa uskotaan, että leipomotuotteiden ja joidenkin hygieniatuotteiden kysyntä on kasvanut pysyvästi.

– Muita kaupan pysyviä muutoksia ovat kortilla maksaminen ja kuitin ottaminen itse, Vormisto arvelee.

Kotiinkuljetus ei pysyvä

Hämeenmaa käynnisti koronaepidemian aikana myös mittavan kotiinkuljetuspalvelun. Osuuskaupassa ei uskota, että se jää pysyvästi laajaksi palveluksi.

– Maksu ei kattanut kustannuksia, Vormisto sanoo.

Hämeenmaa investoi 50–60 miljoonaa euroa vuodessa tänä ja ensi vuonna. Kuluvana vuonna tammi–kesäkuun investoinnit olivat 22,7 miljoonaa euroa.

Hämeenlinnan Jukolaan, Jokioisiin ja Vääksyyn rakennetaan uudet S-marketit. Lahteen avataan ensi vuoden keväällä uusi Keskusta-Prisma, joka tehdään Kauppakeskus Sykkeeseen.

Jukolan S-marketista tulee 3 700 neliön kokoinen. Se on suurempi kuin Idänpään S-market. Jukolan ja Vääksyn marketit maksavat 6–7 miljoonaa euroa kappale.

– Teknisesti vanhat marketkiinteistöt ovat loppu. Kustannusero uuden rakentamisen ja vanhan remontoinnin välillä ei ole suuri, Vormisto sanoo.

Vaakunaa kehitetään

Sokos Hotel Lahden Seurahuone laajenee 50 uudella hotellihuoneella Sokos-tavaratalon kolmanteen kerrokseen. Laajennus aiotaan ottaa käyttöön ensi vuoden tammikuussa.

Hämeenmaa osti Hämeenlinnan Sokos Hotel Vaakunan kiinteistön.

– Varmasti kehitämme hotellia pitkäjänteisesti. Haluamme pitää Sokos-hotellin Hämeenlinnassa, Vormisto sanoo. HÄSA

Hämeenmaa 1–6/2020

Myynti

Marketkauppa 411,4 milj.euroa (+8%)

Liikennemyymälä- ja polttoaine 68,0 milj.euroa (-22%)

Tavaratalo- ja rautakauppa 17,3 milj.euroa (-38%)

Majoitus- ja ravitsemuskauppa 10,9 milj.euroa (-45%)

Autokauppa 59,8 milj.euroa (-4%)

Myynti yhteensä 567,1 milj.euroa (-1,7%)

Liikevoitto

Marketkauppa +13,1 milj.euroa

Liikennemyymälä- ja polttoaine +0,1 milj.euroa

Tavaratalo- ja rautakauppa -1,0 milj.euroa

Majoitus- ja ravitsemuskauppa -3,2 milj.euroa

Autokauppa -0,5 milj.euroa

Kiinteistöt ja sisäiset erät +4,2 milj.euroa

Yhteensä +12,7 milj.euroa (-2,3%)

Vertailu 1–6/2019

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic