Kanta-Häme

Ruokaa ostetaan verkosta ennätysmäärät myös Kanta-Hämeessä – Kauppias: "Olemme päivä päivältä parempia"

Ruokaostoksilla käydään verkossa nyt ennätystahtiin. Kanta-Hämeessä ruoat saa kotiin muutaman päivän päästä.
Hätilän K-Supermarketin myyjä Pihla-Mari Kivistö kerää tuotteita verkkokaupan kautta tilanneille asiakkaille. Kuva: Pekka Rautiainen
Hätilän K-Supermarketin myyjä Pihla-Mari Kivistö kerää tuotteita verkkokaupan kautta tilanneille asiakkaille. Kuva: Pekka Rautiainen

Ruokakauppojen kotiinkuljetusten ja noutopalveluiden suosio on kasvanut moninkertaiseksi Kanta-Hämeessä koronavirusepidemian aikana.

Ilmiö on valtakunnallinen. Kesko tiedotti huhtikuun alussa, että K-kaupat avaavat uusia verkkokauppoja 15 kaupan viikkotahdilla, koska ruokaa tilataan nyt verkkokaupoista ennätysmääriä.

Osuuskauppa Hämeenmaan verkkokauppa on 13-kertaistunut vuoden alusta. Hämeensaaren Citymarketin kauppias Eemeli Aaltonen kertoo kolminkertaistaneen verkkokaupan kapasiteetin. Myös Hätilän K-Supermarketin kauppias Mervi Kivistön mukaan jonoa verkkokaupan puolella on.

Osuuskauppa Hämeenmaa ja K-kauppiaat ovat palkanneet lisää henkilökuntaa, jotta kaupat pystyvät vastaamaan verkkokaupan räjähdysmäiseen kysynnän kasvuun.

Keräilyä kolmessa vuorossa

Hämeenmaan verkkokaupalla on neljä toimipistettä, joista kaksi on Kanta-Hämeessä, kaksi Lahdessa.

Riihimäen Prismassa toimii noutopalvelu automaattolokerikkoratkaisulla. Kauppakeskus Goodmanin S-Marketilla on sekä nouto- että kotiinkuljetuspalvelu.

Hämeenmaan toimialajohtaja Taina Penttisen mukaan keräilyä tehdään nyt kolmessa vuorossa.

– Riihimäen Prisman noutopalvelu on erittäin suosittu, ja jos aiemmin pystyimme lupaamaan Goodmanin S-Marketin kotiinkuljetuksen seuraavalle päivälle, nyt niissä on parin päivän jono, Penttinen sanoo.

Tilanne Kanta-Hämeessä hyvä

K-kauppiaat lupaavat verkkokauppatilauksille kotiinkuljetuksen muutaman päivän päähän. Esimerkiksi torstaina tehdyn tilauksen saa maanantaina.

Tilanne on kuitenkin Aaltosen mukaan huomattavasti parempi Kanta-Hämeessä kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai Turussa, jossa hänen mukaansa kotiinkuljetuksissa on jopa viikkojen jono.

Aaltonen ja Kivistö toivovat, että asiakkaat tekisivät tilaukset ajoissa.

– Olemme päivä päivältä parempia. Varmasti jokaisessa ruokakaupassa tehdään kaikki sen eteen, että tavaransaanti normalisoituu ja ruokahuolto pelaa, Aaltonen sanoo.

Kaupat ovat joutuneet lisäämään verkkokaupan resursseja. Tilaukset tulisi tehdä hyvissä ajoin, sillä toimitukset menevät muutaman päivän päähän.Kuva Pekka Rautiainen

”Tein päätöksen, että kapasiteetti pitää laittaa kuntoon”

Aaltonen kertoo havahtuneensa muutostarpeeseen, kun hän oli toimittamassa ostoksia koteihin.

– Siinä näki erilaisia perheitä ja ihmisiä. Puhutaan iäkkäistä ihmisistä, jotka eivät itse pysty käymään ruokakaupoissa. Tein päätöksen, että kapasiteetti pitää laittaa kuntoon.

Hämeensaaren Citymarketissa pystytään ottamaan nyt kolme kertaa enemmän tilauksia vastaan ja kotiinkuljetus- ja noutopalvelua on lisätty. Ensi viikosta lähtien kotiinkuljetus toimii myös lauantaisin. Kaupan vanha terminaali muutettiin kylmätilaksi verkkokaupan tarpeisiin.

– Meillä on nyt tilat keräilylaatikoille, uudet keräilykärryt verkkokaupalle sekä uusia tietokoneita ja tilauspäätteitä.

Kivistö suosittelee asiakkaita mainitsemaan tilauksen yhteydessä, millä puuttuva tuotteen voi korvata. Se nopeuttaa toimintaa, kun asiakkaalle ei tarvitse soitella epäselvissä tilanteissa ja keräilijöiden ei tarvitse pohtia eri ratkaisujen välillä.

Onko kasvu pysyvää?

Aaltonen uskoo, että tämä poikkeusaika muuttaa ihmisten ostoskäyttäytymistä ja ruokakauppojen verkkokaupan palvelut vakiinnuttavat aseman ihmisten arjessa.

– Mielenkiinnolla odotan, millainen tilanne on koronan jälkeen. Asiakas, joka ei ennen ole kotiinkuljetusta kokeillut, huomaakin, että tämähän on hyvä vaihtoehto.

Valtavasta verkkokaupan kysynnän kasvusta huolimatta Hämeenmaa ei ole oikopäätä lisäämässä verkkokaupan palvelujaan. Penttinen uskoo, että vain osa kasvusta on pysyvää.

– Etenemme suunnitelmallisesti. Tehokas keräily vaatii osaamista ja kuljetukset logistiikkaratkaisuja. Yleensä samassa yhteydessä kauppaan tehdään muitakin investointeja. HäSa

Lue myös: Suojapleksejä, desinfiointia ja turvavälitarroja – Palveluala kovilla koronan leviämisen torjumisessa (3.4.2020)

Päivän lehti

15.8.2020