Kanta-Häme

Ruuan verkkokauppa kasvaa koko ajan

Kassapäällikkö Jenni Mannila kerää riihimäkeläisen K-supermarket Kumelan hyllyiltä ruokaa asiakkaan tilauslistan mukaan. Kanta-Hämeen ainoalle ruuan verkkokaupalle tietokone on luonnollinen osa arkea.

– Verkkokauppa on aika vaivatonta. Kokeilimme aikamme kotiinkuljetusta, mutta se osoittautui turhan työlääksi. Nyt valmiit ruokakassit voi hakea suoraan kaupasta, kauppias Arto Nokela puuskahtaa.

K-supermarket Kumela on Hämeenlinnan lähin verkkokauppa. Arto Nokela ei voi ymmärtää, miksi verkkokauppiaita ei ole tullut alueelle enempää. Hän epäilee tilanteen vielä muuttuvan etenkin, kun verkkokauppa laajenee tänä vuonna mobiiliin.

Sannan kauppakassi saatiin alun kompastelun jälkeen ulottamaan lonkeronsa Hämeenlinnaan, mutta muuten Hämeenlinnaa voisi kutsua ruuan verkkokaupan mustaksi aukoksi.

Elintarvikkeita on myyty verkossa Suomessa jo vuodesta 1998 lähtien. Suuret kauppaketjut eli K- ja S-ryhmä ovat pyörittäneet omia palveluitaan viisi vuotta. Kauppa on edelleen tappiollista, mutta usko tulevaisuuteen kannustaa kehittämään toimintaa.

K-ryhmän verkkokauppa kattaa 70 eri kauppiasta K-marketeissa, K-supermarketeissa ja K-citymarketeissa. S-ryhmän verkkokauppaa tekevät Salet, Alepat ja Prismat foodie.fi-palvelussa.

Ruokakeskon myyntijohtaja Mika Kakko muistuttaa, että verkkokaupan osuus Suomen 16,5 miljardin euron päivittäistavarakaupasta on vasta vaatimattomat 0,3 prosenttia.

– Ruuan verkkokauppa on vähän niin kuin sähköautoista puhuisi. Puhutaan paljon ja kaikki ovat sitä mieltä, että kyse on hyvästä asiasta, mutta kukaan ei osta, Kakko naurahtaa.

K-ryhmän verkkokauppa tuplaantui viime vuonna ja S-ryhmässä arvioidaan kaupan kasvaneen lähes 50 prosenttia.

– 70 prosenttia verkkokaupan käyttäjistä ovat lapsiperheitä, jotka hakevat ruokakassinsa kaupasta. Vanhukset suosivat ruuan kotiinkuljetusta, digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen SOK:sta sanoo.

Eniten ruokaa tilataan verkosta pääkaupunkiseudulla ja siellä myös kotiinkuljetus on kannattavaa. Yleensä verkosta ostetaan ruokaa kerrallaan yli sadalla eurolla, sillä silloin kuljetuskustannukset ovat pieniä.

– Kotiinkuljetukset eivät tahdo millään kannattaa harvaanasutulla maaseudulla, sillä kustannukset ovat suuret, eikä niitä voi laittaa suoraan hintoihinkaan, Matti Torniainen sanoo.

Englanti on ruuan verkkokaupan johtava maa, jossa kauppaa on kehitetty jo 17 vuotta. Vuosien aikana kaupan osuus on saatu hilattua 10 prosenttiin.

– Me aloitimme Keskossa ruuan verkkokaupan kehittämisen vasta 2011 ja oma verkkokauppa perustettiin kolmea vuotta myöhemmin, Kakko kertoo.

Niin Kakon kuin Torniaisenkin mielestä verkkokauppaa on kehitettävä jatkuvasti, vaikkei se vielä kannattaisikaan. K-ryhmä on tuomassa seuraavaksi kaupan mobiiliin.

Kaikesta kehitystyöstä huolimatta verkkokaupalla on vielä korkeita kynnyksiä ylitettävänään. Vaikeinta on saada asiakkaat luottamaan laatuun.

– Ruuan verkkokauppaa pidetään yhä vaikeana. Omalla vapaa-ajalla ei näköjään ole hintalappua, Kakko sanoo. HäSa

Päivän lehti

31.5.2020