Kanta-Häme

Ruukin raiteen kunnostus siirtyy

Rautaruukin pistoraiteen kunnostus siirtyy.

Pistoraide on odottanut pitkään kunnostusta. Kaupungin kunnossapitovastuulla olevan pääradalta tehtaalle johtavan reilun kilometrin mittaisen osuuden kunnostus oli merkitty Hämeenlinnan kaupungin yhdyskuntalautakunnan tämän vuoden rakentamisohjelmaan.

Kunnostus tehtäneen vuonna 2013 tai 2014 samassa yhteydessä, kun päärataa alueella huolletaan. Kaupungin omistaman rataosuuden kunnostuksen hinnaksi arvioidaan noin 400 000 euroa.

– Rautaruukin kuljetusten telipainot nousevat, joten raidetta pitää vahvistaa, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo kertoo.

Lisäksi raidetta pitää kunnostaa myös tehtaan tontilla. Pääradan kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto.

Rautaruukin pistoraide on seudun ainoa, joka on yhä aktiivisessa käytössä. Kantolaan ja Vanajan voimalaitokselle johtaneet pistoraiteet on pääosin purettu pois jo kauan sitten.

– Maastoon jäljelle jääneitä raiteita on tuskin tarvetta purkaa. Jotkut tienylitykset haittaavat hieman kunnossapitoa, mutta siellä ne saavat olla ainakin vielä toistaiseksi, yhdyskuntarakenteen vastaava mestari Markus Lahtinen sanoo.

Hattulan raiteella kulkevat vain panssarit

Hattulan Mervessä sijaitseva pistoraide on jäänyt puolustusvoimien yksityiskäyttöön. Raidetta käytetään lähinnä Panssariprikaatin kalusto- ja miehistökuljetuksissa leireille muutaman kerran vuodessa.

Raidetta jatkettiin muutaman sadan metrin verran syksyllä 2009 avattuun Onnisen teräspalvelukeskukseen, mutta jatko-osuus on jäänyt vaille käyttöä.

– Emme ole käyttäneet raidetta kertaakaan Hattulaan muuton jälkeen. Rautateitse kuljettaminen on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin kumipyörillä. Jos saamme Vuosaaresta raaka-aineita, letka pitäisi käyttää Tampereella, mistä se palautetaan Riihimäkeen ja vasta sieltä tänne, kuljetuskoordinaattori Juha Partanen Onniselta kertoo.

Hattulan kunta maksaa Ratahallintokeskukselle raiteen kunnossapidosta ja huoltamisesta noin 30 000 euroa vuodessa.

– Se pidetään jatkossakin kunnossa. Merveen tulee mahdollisesti joskus sellaisia yrityksiä, jotka tarvitsevat raideliikennettä, kunnan maarakennusmestari Arto Heino sanoo.

Janakkalan Kuumolassa sijaitsevalta Suomen Viljava oy:n viljavarastolta lähtee kuljetuksia rautateitse harvakseltaan.

– Vuoden 2010 jälkeen rautatiekuljetusten määrä on hieman lisääntynyt. Niitä on muutamia kymmeniä vuodessa, varastoesimies Tanja Laine kertoo.

Janakkalan kunnan kontolla oleva pistoraide Turengin entisen sokeritehtaan ja Sudenkorven ympäristössä makaa maastossa tarpeettomana. Rata ei ole ollut käytössä pitkään aikaan, ja sille on kasvanut puustoa.

– Ratahallintokeskus tiedusteli joskus voisiko sen kerätä pois, mutta arvioimme, että se on parempi pitää siellä esimerkiksi Sudenkorven teollisuusalueen kehittämistä ajatellen. Mitään sellaisia hankkeita ei ole kuitenkaan ollut ilmassa, teknisen toimen ja maankäytön johtaja Juha Prittinen kertoo. (HäSa)