Kanta-Häme

Ryttylässä sukelletaan nettioppiin

– Tää on vaan niin kivaa. Voi tehdä itse pieniä pelejä. Ei niistä rahaa saa, heittää Ryttylän koulun kuudesluokkalainen Leevi Långström pelien ohjelmoinnin alkeisopinnoista.

Tietotekniikasta on nopeasti tulossa kiinteä osa Ryttylän koululaisten ja opettajien arkipäivää oikeana oppivälineenä. Kun koulun remontin ja laajennuksen ensimmäinen vaihe valmistui viime kesänä, koulu sai myös uutta tekniikkaa käyttöönsä.

– Välineet eivät saa jäädä käyttämättä. Niiden hyödyntämistä harjoitellaan nyt toden teolla, kertoo rehtori Antti Niskanen.

Isot pienten opettajina

Ylimpien luokkien oppilaat ovat perehtyneet uusien älytaulujen, chromebookien ja tablettien käyttöön yhdessä opettajiensa kanssa. Oppilaiden päästyä systeemeihin sisään, he pääsevät nyt viikon ajan opettamaan esikoululaisia ja muita nuorempia.

Opastustunneilla isommat oppilaat käyvät pienten kanssa läpi, mitä tabletin avulla voidaan löytää vaikkapa musiikin, matematiikan tai pelikoodauksen oppiin. Ja kuinka kivaa on oppia yhdessä laitteiden avulla.

– Kun opettaja vie luokkaan mukanaan chromebookit ja tabletit, oppilaat motivoituvat todella hyvin opiskeluun, Antti Niskanen vakuuttaa.

Tietotekniikan aito hyödyntäminen valmentaa Ryttylän koululaiset arkeen, jossa ei enää eletä ilman nettiä. Osa oppilaista osallistuu aikanaan ylioppilaskirjoituksiin, joissa ehkä jo vastataan tehtäviin sähköisesti.

– Meillä on kokeiltu jo pari kertaa sähköisiä kokeita, mutta toistaiseksi opettajille ei ole tarjolla juurikaan sähköisten kokeiden materiaalia. Ehkä lähitulevaisuudessa? Antti Niskanen miettii.

Opettajat innostetaan käyttäjiksi

Tietotekniikan valmennustyö on Ryttylän koululla opettaja Ville Valpion harteilla. Hän korostaa, että koululla on nyt menossa sisäänajoaika, jolloin erityisesti opettajia kannustetaan ja herätellään hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia.

Uusissa luokkatiloissa liitutaulu on kutistunut pieneksi ison älytaulun rinnalla. Langaton verkko, älytaulu, videotykki, dokumenttikamera ja oppilaiden käyttämät chromebookit sekä tabletit mahdollistavat erilaisten opetuskoosteiden käytön joka luokassa.

Koululla on 20 tablettia ja 16 chromebookia, jotka riittävät samaan aikaan kahden luokan tarpeisiin.

Opettajat kokoavat ja tallentavat tunteja varten tietoa netistä ja kirjoista. Oppilaat paneutuvat vastaavaan työhön erilaisissa projekteissa ja tiedonhaussa.

– Uuden tekniikan käyttö innostaa myös opettajia, kun suunnitellaan ja ideoidaan, miten tekniikan avulla voidaan elävöittää tuntia tai opettaa uudella tavalla, Ville Valpio toteaa.

Valvonta estää harhailut

Opettajalla on oman tietokoneensa työpöydällä näkyvillä ruudukkona jokaisen oppilaan tablettisivu. Hän näkee, mitä oppilas tekee ja voi myös poimia yhden oppilaan etsimän sivun älytaululle koko luokan tutkittavaksi.

Kaikki tallennukset tehdään pilvipalvelimeen. Oppilaiden käyttämissä android-pohjaisissa tableteissa ja kannettavissa läppäreissä ei ole omaa tallennusmuistia.

Rehtori Antti Niskanen korostaa, etteivät oppilaat eksy aiheen ulkopuolisille tai asiattomille sivuille. Jokaisella on omat tunnukset ja tablettien historia voidaan jäljittää ongelmatilanteissa.

Ryttylän koulun rakentaminen jatkuu vuonna 2016, jolloin koulun varustaminen uudella teknologialla jatkuu. (HäSa)