Kanta-Häme

Säänkestävät massat suurennuslasin alla

Lujabetonin Hämeenlinnan yksikönjohtaja Kari Turunen on seurannut valppaana valtakunnantasolla esiin tulleita betonivalujen lujuusongelmia. Hän arvioi, että ongelmien syiden selvittämisessä on iso työ, joka saattaa kestää kuukausia.

– Nyt näyttää siltä, että ongelmat keskittyvät P-lukubetoneihin eli säänkestäviin massoihin, joissa tarvitaan tilaa jäätymiselle.

Julkisuudessa olleilla Kemijärven siltatyömaalla ja Turun sairaalatyömaalla on molemmissa käytetty tällaista massaa.

Vaikka Turusella ei olekaan syytä olla huolissaan Lujabetonin omien tuotteiden kestävyydestä, voi käynnissä olevasta prosessista seurata muutoksia koko alaa koskeviin pelisääntöihin.

– Olemme osaltamme vaikuttamassa siihen, että materiaalitutkimusta tehdään. Laadunvarmistusprosessissa näyttää selkeästi olevan jotakin riskiä, joka ei ole sataprosenttisesti hallinnassa, Turunen luonnehtii.

Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila arvioi Hämeen Sanomissa tiistaina 3. tammikuuta julkaistussa jutussa, että P-lukubetonissa käytettävien lisäaineiden koostumus on voinut muuttua niin, että ne toimivat yhteen eri tavalla kuin aiemmin tai ne reagoivat olosuhteisiin uudella tavalla.

Turunen ei halua spekuloida ongelmien syyllä, mutta pitää hänkin mahdollisena sitä, että se saattaa liittyä näihin betonille säänkestävyyttä ja työstettävyyttä tuoviin kemikaaleihin.

– Perinteisesti betoni oli enemmän luonnontuote. Nämä polymeeripohjaiset lisäaineet otettiin käyttöön kymmenkunta vuotta sitten ja niiden käyttöhistoria on siten vielä aika tuore, Turunen vertailee.

Lujabetoni valmistaa Hämeenlinnassa enimmäkseen valmiita betonielementtejä, mutta se toimittaa myös valmisbetonia Hämeenlinnan alueen rakennuskohteisiin.

Tehtaassa betonielementin valmistus ja valmistusolosuhteet ovat alusta loppuun asti valmistajan kontrollissa. Tehtävin ennakkokokein varmistetaan, että käytettävä massa täyttää vaatimukset.

Sen sijaan paikanpäällä rakennustyömailla tehtävissä valuissa kaikki ei ole enää pelkästään betoninvalmistajan käsissä. Lisäksi taivasalla mukana on aina olosuhdelisä.

Valmiin tuotteen lujuutta voidaan mitata esimerkiksi kimmovasaraa käyttäen.

– Betonin ongelma on se, että kun se on valettu muottiin, voidaan laadusta varmistua rakenteita rikkomatta seuraavan kerran vasta, kun tietty kuivumispiste on saavutettu, Turunen muistuttaa. HäSa