Kanta-Häme

Saarioisten alue nytkähtää eteenpäin

Saarioinen oy on lähettänyt vuokrasopimusten irtisanomisilmoitukset Hämeentie 11:n vuokralaisille.

Saarioisten eli entisen Mensan tontin vuokralaisten on lähdettävä tiloista viimeistään 31. toukokuuta 2016.

Tieto ei tullut yllätyksenä Hämeentien Kirppiksen yrittäjäpariskunnalle Sirpa ja Petri Virtaselle.

– Kaksi vuotta sitten tuli ensimmäinen tieto, ja silloin saimme lisäaikaa. Siitä lähtien olemme tienneet, että seuraava välietappi on ensi toukokuun loppu. Meitä se ei haittaa, sillä meille on tarjottu uusia tiloja keskustan alueelta, Sirpa Virtanen kertoo.

Alueen kehittäminen on venynyt Hämeenlinnan kaupungin kaavoitusta odotellessa.

Maankäytön suunnitteluyksikön arkkitehti Johanna Närhi kertoo, että kaavasta on nyt saatu luonnosvaiheen palautteet ja että alkamassa on kaavaehdotuksen laatiminen. Kaava-alue käsittää kaikkiaan 32 hehtaaria ja ulottuu Viipurintien sillalta aina Varikonniemen kärkeen.

Yhdyskuntalautakunnan käsittelyiden ja nähtävillä olon jälkeen kaava olisi kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa aikaisintaan kesäkuussa.

– Hyvä, että asia vihdoin etenee. Aikaa on kulunut aika paljon. Meillä on Saarioisten tontin myynnistä yhä esisopimus YIT:n kanssa. Teemme kaupat, kun kaava on lainvoimainen, todennäköisesti kesän aikana, mikä olisi hyvä niin meidän kuin kaupungin kehittämisenkin kannalta, sanoo Saarioinen oy:n toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä.

Närhen mukaan kaupungin johdolta on tullut viestiä siitä, että kaupunkiin pitää saada nopeasti houkuttelevaa kerrostalotonttitarjontaa, josta on kysyntää.

Uudisrakentamista suunnitellaan kaikkiaan 10 hehtaarin alueelle Saarioisten tontin ympäristöön.

Kiinteistön omistava Mestari Kiinteistö oy / c/o Saarioinen oy on esisopimuksella myymässä vajaan 3,2 hehtaarin tonttiaan YIT:lle.

Koko alueelle on tulossa 60 000 kerrosalaneliötä noin tuhannelle asukkaalle. Lisäneliöitä tulee pysäköintitalosta, kaupasta ja kivijalkakaupoista, joita tulee Mensan-aukion ympärille sekä Possentien ja Varikonniementien varrelle.

Vanhat, punatiiliset rakennukset aiotaan säilyttää. Entiseen 3 100 neliön tehtaaseen tulee työ- ja liiketiloja. Rannassa olevaan kaksikerroksiseen 500-neliöiseen rakennukseen voi tulla asuin-, liike- ja toimistotilaa.

Mikäli valtuusto hyväksyy kaavan ja prosessi etenee valituksitta, alueen rakentaminen voisi alkaa jo vuonna 2016.

– YIT voisi aloittaa kerrostalojen rakentamisen Possentien varteen ja kaupunki pystyisi aloittamaan rakentamisen Hämeentien jatkeelle Varikonniementielle. Pysäköintilaitos on kiireellisin, Närhi kertoo.

Hämeentien jatkeella kaupungin alueella on myös yksi kortteli, jonne olisi ensitöinä mahdollista aloittaa kerrostalon rakentaminen.

Pysäköintilaitoksen suunnittelu voi alkaa aikaisintaan huhtikuussa, mikäli kaavaan ei enää tule muutoksia. Rakentaminen voisi alkaa pysäköintilaitoksesta.

– Sitä ennen on kuitenkin mietittävä, ketkä ylipäätään ovat mukana suunnittelussa ja rahoittamassa laitosta, ja vetääkö hanketta Hämeenlinnan Pysäköinti oy, Linnan Tilapalvelut vai joku täysin ulkopuolinen.

VR on esimerkiksi ollut kiinnostunut vaihtoehdosta, jolla kausilippulaiset saisivat normaalia edullisempaa pysäköintiä.

– Mikä VR:n osuus pysäköintitalosta sitten olisi: selvää rahaa vai jotain muuta? Närhi miettii.

Päättämättä on myös, rakennetaanko koko ”viipalemainen” pysäköintikompleksi kerralla vai vaiheittain.

Pysäköintilaitokseen on tulossa 600 autopaikkaa, joista 200 olisi sekä alueen asukkaiden että matkustajien käytössä vuorottaispysäköinnillä.

– Karkea arvio on, että pysäköintilaitos maksaisi 12 miljoonaa euroa, kun yhden autopaikan rakennushinnaksi lasketaan 20 000 euroa.

Asema-aukio veisi nykyisen verran tilaa, sillä rautatieaseman kautta kulkee noin 300 linja-autoa vuorokaudessa. Aukion turvallisuutta ja ylipäätään kevyen liikenteen väyliä parannetaan. Myös kaava-alueen reunojen puistomaisuutta lisätään, koska alue kuuluu kansalliseen kaupunkipuistoon.

Varikonniemen muinaisjäännösalueen vuoksi korttelialueiden rajausta joudutaan kaavaluonnosversiosta hieman pienentämään. HÄSA