Kanta-Häme Hämeenlinna

Sadan tonnin lampunvaihto käynnistyi Poltinaholla – Vanhoihin valoihin ei saanut enää edes varaosia

Yhden osuuden töihin menee noin pari viikkoa, mutta valot ovat poissa päältä vain viikon.
Poltinahontien katuvalot vaihdetaan 200–300 metrin pätkissä, joten koko katu ei ole kerrallaan pimeänä. Valaisimiin vaihdetaan led-valot. Arkistokuva. Kuva: Terho Aalto
Poltinahontien katuvalot vaihdetaan 200–300 metrin pätkissä, joten koko katu ei ole kerrallaan pimeänä. Valaisimiin vaihdetaan led-valot. Arkistokuva. Kuva: Terho Aalto

Katuvalopylväät ja valaisimet uusitaan Poltinahon alueella Hämeenlinnassa. Työt alkoivat viime viikon maanantaina, ja valmista pitäisi olla lokakuun puoleen väliin mennessä.

Työt tehdään 200–300 metrin pätkissä, joten koko katu ei ole kerrallaan pimeänä. Valaisimien vaihtaminen aloitettiin Poltinahontiellä Turuntien ja Pullerimäenkadun välillä.

Yhden osuuden töihin menee Hämeenlinnan kaupungin sähköasiantuntijan Hannu Rastaan mukaan noin pari viikkoa, mutta valot ovat poissa päältä vain viikon.

– Pyrimme tekemään niin, että nykyiset valot ovat mahdollisimman pitkään päällä ennen kuin ne sammutetaan ja uudet laitetaan tilalle, Rastas sanoo.

Katuvalot vaihdetaan myös Paukkulantiellä, Rinkelinmäenkadulla, Rinkelinmäenkujalla ja Koirakouluntien sekä Rinkelinmäenkujan välissä olevalla pysäköintialueella. Pylväiden uusimisen yhteydessä ilmajohdot puretaan ja katuvalopylväiden johdotukset maakaapeloidaan.

Valot huonossa kunnossa

Valot vaihdetaan, koska osa valoista on huonossa kunnossa, Rastas sanoo. Vanhat elohopeavalaisimet vaihdetaan led-valoihin, jotka valaisevat paremmin ja kuluttavat vähemmän sähköä kuin vanhat valot. Vuositasolla säästöä tulee noin 2 000 euroa.

Uusien valojen huollon tarve on pienempi kuin vanhoilla. Uusimistyön toteuttajan Eltel Networksin ryhmäpäällikkö Petri Hymylä kertoo, että vanhoihin valaisimiin ei saanut enää edes varaosia.

Katuvalojen vaihtaminen maksaa Rastaan mukaan noin satatuhatta euroa.

Työt tehdään katuosuuksien kevyen liikenteen väylillä, joten siitä saattaa aiheutua ajoittain haittaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Haitat pyritään minimoimaan liikennejärjestelyillä. Työn ajaksi jalankulkijat ja pyöräilijät ohjataan ajoradan toisella puolella olevalle kevyen liikenteen väylälle.

– Koitamme tehdä mahdollisimman vähän haittaa, mutta sitä tulee väistämättä vähän, kun töitä tehdään.

Töitä ei tehdä ajoradalla. HäSa

Päivän lehti

11.8.2020