Kanta-Häme

Sadat brändit laittoivat Facebookin pannaan vihapuheen takia – Kysyimme, osallistuvatko Kanta-Hämeen suurimmat yritykset boikottiin

Stop Hate for Profit -kampanjassa on mukana maailman tunnetuimpia brändejä. Suomalaisia yrityksiä on mukana noin kymmenen.
Facebook perustettiin vuonna 2004, ja siitä on kasvanut maailman johtava sosiaalisen median palvelu.
Kuva: EPA

Kanta-Hämeen suuret yritykset eivät näillä näkymin osallistu Facebookiin kohdistuvaan mainosboikottiin.

Yhdysvalloista lähteneessä Stop Hate for Profit -kampanjassa yhtiötä kritisoidaan liian vähäisistä toimista vihapuheen ja valeuutisoinnin estämiseksi.

Black Lives Matter -liikkeeseen linkittyvään boikottiin on lähtenyt satoja tunnettuja brändejä. Esimerkiksi Coca-Cola, Ford ja Adidas ovat vetäneet mainoksensa pois Facebookista.

Kauppalehti kertoi tiistaina, että Suomessa boikottiin osallistuu tällä hetkellä noin kymmenen yritystä. Yritykset eivät ole tuoneet asiaa julkisesti esiin. Moni suuri suomalainen mainostaja seuraa tilanteen kehitystä.

Kolme neljästä isoimmasta yrityksestä mainostaa Facebookissa

Kanta-Hämeen suurin yritys SSAB käyttää Facebookia yhtenä markkinointikanavanaan. Boikotissa yritys ei ole mukana, mutta käyttö on tällä hetkellä vähäistä muutenkin.

– Koronapandemian aiheuttamien kuluvähennysten takia käytämme tällä hetkellä sosiaalisen median mainontaa todella rajoitetusti, kertoo Jaana Henttonen yrityksen viestinnästä.

Hämeenlinnalainen autokauppaketju Kamux käyttää useita erilaisia mainosverkostoja, myös Facebookia.

– Facebook ei ole päämarkkinointikanavamme ja suhteessa moneen muuhun suomalaisyritykseen käytämme sitä maltillisesti, kertoo yhtiön digitaalisen liiketoiminnan johtaja Mikki Inkeroinen.

Inkeroisen mukaan Kamux seuraa markkinointiteknologian ilmiöitä aktiviisesti. Hän pitää alustoista keskustelemista positiivisena asiana. Boikotointiin yritys ei ole tällä tietoa lähtemässä.

– Emme tee toimia ellei tilanne Suomessa muutu olennaisesti. Panostuksemme Facebookiin on boikotin näkökulmasta pieni, emmekä halua ratsastaa vain sen symbolisella merkityksellä.

Zuckerbergia boikotti ei hetkauta

Hämeenlinnassa pääkonttoriaan pitävälle vakuutusyhtiö Pohjantähdelle Facebook on tärkeä markkinointiväline.

– Olemme havainneet Facebookin hyväksi kanavaksi ja käytämme sitä mittakaavassamme paljon, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jenni Niiranen kertoo.

Pohjantähti seuraa Facebook-boikotin etenemistä ja on valmis toimimaan nopeallakin aikataululla, jos boikottiin liittyminen koetaan tarpeelliseksi. Vielä mukaan ei ole päätetty lähteä.

– Tällä hetkellä on kuitenkin kyseessä aika vahvasti vain Yhdysvalloissa esiintyvä ilmiö.

Würth ei hallituksen puheenjohtajan Pentti Rantasen mukaan juuri käytä Facebookia mainostuksessaan. Boikotista Rantanen ei siksi ole kiinnostunut. Würthin Suomen pääkonttori sijaitsee Riihimäellä.

Facebook saa suurimman osan varoistaan mainostuloista. Yhtiön osakekurssi lähti laskuun boikotin myötä. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg on The Information -uutissivuston lähteiden mukaan vähätellyt boikottia.

Päivän lehti

8.8.2020