Kanta-Häme Hämeenlinna

Sähköauton latauspiste on Hämeenlinnan kerrostaloissa harvinaisuus – Isännöitsijät toivovat Aralta suurempaa tukea

Sähköautoa voivat ladata talon asukkaat sekä Kuvajan toimiston asiakkaat. Kuva: Sara Aaltio
Sähköautoa voivat ladata talon asukkaat sekä Kuvajan toimiston asiakkaat. Kuva: Sara Aaltio

Lähes joka neljäs suomalainen taloyhtiö harkitsee rakentavansa sähköautojen latauspisteen seuraavan viiden vuoden aikana, selviää Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometristä.

Hämeenlinnassa soittokierros kolmeen isännöintiyritykseen paljastaa, että sähköautojen latauspisteet ovat hyvin harvassa.

Kolmesta isännöintiyrityksestä kahdella on yhdessä taloyhtiössä erillinen latauspiste sähköautoille.

Kiinnostusta latauspisteisiin kuitenkin on, mutta isännöintiyritykset pohtivat ennen kaikkea kustannuksiin liittyviä kysymyksiä, vaikka Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) myöntäisi tukea latauspisteille.

Hämeenlinnassa Kuvaja Isännöinnin taloissa on yhdessä pikalatauspiste sähköautoille.

Latauspiste on taloyhtiön asukkaiden ja samassa kiinteistössä sijaitsevan Kuvajan toimiston asiakkaiden käytössä.

Yleiseen ja julkiseen käyttöön latauspistettä ei ole kuitenkaan suunniteltu, kertoo Isännöinti Kuvajan isännöitsijä Seppo Kuvaja.

Toinen yksittäinen latauspiste löytyy Realia Isännöinnin talosta. Latauspiste ei kuitenkaan ole koko taloyhtiön, sillä sen on asentanut yksittäinen asukas omalle parkkipaikalleen omalla kustannuksellaan.

– Sähkölatauspiste on parkkipaikalta johdettu asukkaan asuntoon, kertoo Isännöinti Realian isännöitsijä Heikki Pirhonen.

Suurin haaste latauspisteissä liittyy isännöintiyritysten mukaan kustannuksiin.

– Aran tuki sähköautopistokkeiden rakentamiseen on liian pieni. Pitäisi myös rakentaa paljon kerralla, jotta avustuksen saisi, Seppo Kuvaja kertoo.

Aran myöntämä avustus on 35 % toteutuneista kustannuksista, jotka ovat enintään 90 000 euroa.

Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle.

Latauspiste vaatii myös sähkökeskuksen suurentamista, joka Kuvajan mukaan on liian kallista. Samaa mieltä on myös Realian Heikki Pirhonen.

– Aran tuen pitäisi olla suurempi, jotta sähkölatauspisteitä pystyttäisiin rakentamaan lisää, Kuvaja lisää.

Sähköautojen latauspisteistä on kuitenkin tehty erilaista selvitystyötä, selviää Kuvaja Isännöinnin ja Realia Isännöinnin lisäksi Wanaja Isännöinnistä.

– Kahdessakymmenessä taloyhtiössä on tehty tutkimusta, kuinka paljon nykyinen sähköverkko kestäisi latauspisteitä, kertoo Pirhonen.

Realian isännöimissä taloissa asukkailla on ollut kiinnostusta hybridiautoihin. Kiinnostus kokonaan sähköllä toimivaan autoon on ollut vähäisempi. Asia on selvitetty Pirhosen mukaan asukaskyselyn avulla.

Selvitystä on tehty myös Kuvajalla ja Wanajalla, mutta vähemmissä määrissä.

– Sähköauton latauspisteitä tekevien yritysten kanssa on oltu yhteydessä. Kontaktit ovat siis olemassa, Wanajan Isännöinnin toimitusjohtaja Joonas Helén kertoo.

Kuvajalle ja Realialle on sadellut myös pyyntöjä sähköautojen latauspisteiden asentamisesta asukkailta.

Toistaiseksi sähköautojen latauspisteitä toivovat ovat kuitenkin vähemmistössä.

Helén puolestaan ihmettelee, että latauspisteitä ei ole toivottu oikeastaan lainkaan.

– Sähköautot kuitenkin lisääntyvät koko ajan, niin on todella ihmeellistä, ettei pyyntöjä ole tullut yhdestäkään taloyhtiöstä, Helén toteaa. HÄSA