Kanta-Häme

Sähköinen terveyskeskus laajenee - Hämeenlinnassa kokemukset hyviä

Kiikunkaakun-diabeetikoksi itseään kuvaileva Anneli Suusaari napsauttaa sormensa kiinni sokerimittariin. Hetkessä tulos on hänen kännykässään ja saman tien myös sairaanhoitaja Henna Miettisen näytöllä terveyskeskuksen virtuaaliyksikössä.

– Tämä on todella hyvä palvelu. Huomasin sen avulla itse, että heikkouteni eli sokerittomien pastillien syönti ei olekaan hyväksi terveydelleni, Suusaari kertoo.

Hän on yksi sähköisen terveyskeskuksen hämeenlinnalaispilotin koehenkilöistä, jotka ovat kevään aikana testanneet etämittausvälineiden käyttöä.

Jatkossa etämittausten ja muiden Hämeenlinnassa jo käyttöön otettujen sähköisten terveyspalvelujen pitäisi olla kaikkien suomalaisten arkipäivää. Palvelua kehittänyt Sitran johtava asiantuntija Tuula Tiihonen uskoo, että palvelut ovat kaikkien suomalaisten ulottuvilla jo tämän vuosikymmenen lopulla.

– Edessä on iso harppaus, joka on ainutlaatuinen myös kansainvälisesti. Tällaista potilasjärjestelmätiedot ja omat tiedot yhdistävää palvelua ei ole tehty missään muualla, hän sanoo.

Sähköinen terveyskeskus voi kuulostaa pelottavalta. Tiihonen myöntää, että ihmisillä on ennakkoluuloja kaavamaiseksi ja etäiseksi mielletystä palvelusta.

Hämeenlinnassa toteutetussa pilotissa kokemukset ovat kuitenkin olleet perin positiivisia. Tiihosen mukaan radikaalin palvelusta tekee se, ettei kyse ole vain teknisestä ratkaisusta, vaan toimintatapojen muutoksesta.

Hämeenlinnassa vastaanottokeskeinen palveluperinne käännettiin asiakkaiden itsenäisyyttä ja aktiivisuutta tukevaksi palveluksi. Asiakas pääsee myös käsiksi järjestelmässä oleviin tietoihinsa, jotka aiemmin ovat olleet vain ammattilaisten hallussa.

– Näin ne jäävät muistiin ja niitä voidaan hyödyntää oman terveyden ylläpidossa.

Hämeenlinnan kokemusten perusteella sähköisiä terveyspalveluja kehitetään nyt esimerkiksi Oulussa, Sodankylässä, Tampereella ja Turussa.

Skeptikko voisi ajatella, että meneillään on monta kallista tietojärjestelmäuudistusta, jossa eri järjestelmät eivät juttele keskenään. Tiihonen kiistää näkemyksen, sillä hänen mukaansa palvelu perustuu erilaiseen ajattelutapaan.

– Tässä ei perusteta yhtään uutta tietojärjestelmää, vaan internetpohjainen kyselyjärjestelmä, joka hakee, yhdistää ja pystyy tulkitsemaan eri tietojärjestelmiä.

Sähköinen palvelu ei myöskään ole syrjäyttämässä perinteistä vastaanottotoimintaa.

– Perinteiset palvelut säilyvät varmasti rinnalla, Tiihonen uskoo.

Sitran taannoisen kyselytutkimuksen mukaan ihmiset ikäluokasta riippumatta kaipaavat lisää digitaalisia palveluja.

Tiihonen vertaa sähköisiä palveluja autojen kehitykseen. Tämän päivän autot ovat täynnä sensoreita, jotka hälyttävät, kun jotain on vialla.

– Autoja myös huolletaan ja katsastetaan säännöllisesti. Miksemme voisi pitää itsestämme yhtä hyvää huolta kuin autoistamme, hän kysyy. LM–HÄSA