Kanta-Häme

Sähköinen terveyspalvelu on nyt valmis

Hämeenlinnan kaupunki on edelläkävijä sähköisissä terveyspalveluissa. Se on ottanut ensimmäisenä käyttöön palvelun, joka yhdistää kaupunkilaisen omat terveystiedot, asiantuntijatiedon ja potilastietojärjestelmän tiedot.

Uusi palvelu lanseerattiin keskiviikkona. Palvelun synnyttämiseen meni vuosi, ja kehitystyö jatkuu edelleen.

Sama kehitys kuin pankeissa

– Tätä voi verrata kehitykseen, joka pankeissa tapahtui 10–15 vuoden aikana. Samanlainen murros on edessä terveydenhuollossa, sanoo johtaja Antti Kivelä Sitrasta. Sitra on ollut mukana rahoittamassa Hämeenlinnan hanketta.

Nykyään on itsestään selvää, ettemme mene pankkiasioiden takia pankin tiskille, vaan hoidamme ainakin rutiiniasiat netissä. Samaan suuntaan siis mennään terveydenhuollossakin.

Jari Numminen kuuluu projektiryhmään, jonka kehitystyön tuloksena uusi palvelu saatiin aikaan vuodessa. Hän kertoo esimerkin:

– Jos on alkanut kirvellä virtsatessa, voi mennä Lääkäriin vai itsehoitoa -osioon ja kirjata oireensa. Tietokone tekee lääketieteellisesti perustellun ensiarvion tilanteesta ja antaa jatko-ohjeet.

Kolmen tunnin palvelulupaus

Jos on kyse selvästä virtsatietulehduksesta, lääkäri voi laittaa sähköisen reseptin suoraan apteekkiin. Jos on jotain epäselvää, lääkäri voi tarvita lisätietoja.

Palvelulupauksen mukaan potilaaseen ollaan yhteydessä virka-aikana kolmen tunnin sisällä, mikäli hän niin haluaa.

Myös kurkkukivun oireet voi kirjata sivustolle. Kolmas kohta on ”Muut oireet”. Jatkossa palveluun tulee myös muita oirearviointeja ja niihin liittyviä mittausmahdollisuuksia.

Palvelussa on monta osaa. Sivustolla voi tehdä terveystarkastuksen, ja henkilökohtaiselle terveystililleen voi tallentaa omia tietojaan ja niitä voi siirtää lääkärin tai hoitajan arvioitavaksi.

– Esimerkiksi rokotustiedot kannattaa laittaa sinne, ja myös aktiivisuusrannekkeen tietoja voi tallentaa tililleen, Numminen kertoo.

Ohjeita, suosituksia ja muistutuksia

Huomioita terveydestä -palvelu antaa asiakkaalle palautetta, joka perustuu tutkittuun tietoon ja asiakkaan omiin terveystietoihin. Palvelu voi antaa ohjeita ja suosituksia. Se voi esimerkiksi muistuttaa verenpaineen mittauksesta.

Terveystarkastuspalvelu on ollut käytössä jo vuoden ajan, mutta siihen on tullut lisää toimintoja. Kun sen on tehnyt netissä etukäteen, vastaanotolla keskustelun lääkärin kanssa voi aloittaa ihan eri tasolta kuin kylmiltään lääkärille tullut potilas.

Terveysvalmennuspalvelussa asiakas voi määritellä itselleen sopivat tavoitteet, ja palvelu ohjaa niitä kohti. Se hyödyntää asiakkaan oman terveystilin tietoja.

Ensin tuntui möhkäleeltä

Hämeenlinnalainen Pentti Repo kuuluu asiakasfoorumiin, jolle uusi palvelu esiteltiin ensimmäisen kerran joulukuussa. Hän on kokeillut palvelua ja pitää sitä yhtä helppona kuin verkkopankin käyttöä.

– Ensimmäinen huomioni oli, että oho, onpa paljon tietoa. Se tuntui möhkäleeltä, ennen kuin siihen tutustui.

Revon mielestä hyvä puoli palvelussa on se, että liikkeelle voi lähteä mistä osiosta hyvänsä.

– Käyttäjän kannalta se on kokonaisvaltainen terveystietopaketti. Sen perusteella saa tietää, mihin pitää kiinnittää huomiota, jotta perusterveys paranisi.

Hämeenlinnan terveyspalvelujen palvelupäällikkö Suna Saadetdin sanoo, että sähköisen terveyspalvelun takana on viiden vuoden kehittämistyö.

– Lähtökohtana oli, ettemme pärjää olemassa olevilla palveluilla.

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkalan mukaan tämän uudistuksen lähtökohtana on Hämeenlinnan kaupungin strategia. (HäSa)

Päivän lehti

1.4.2020