Kanta-Häme

Sähköpyöriä  kokeillaan loppukesä

Ensin Minna Takala ajatteli, ettei hän tarvitse sähköpyörää, sillä kunto kohenee parhaiten ihan tavallista pyörää polkien.

Kun sähköpyörä kuitenkin muutti kotiin, tuli siitä nopeasti naisen ahkerasti käyttämä kulkupeli.

– Poljen paljon ja sähköpyörä on tosi näppärä työmatkoilla. Käytän sitä joskus talvellakin, mutta pakkasella turvaudun tavallisesti kyllä ihan tavalliseen polkupyörään, Minna Takala sanoo.

Minna Takala tutustui keskiviikkona Hämeenlinnan rautatieasemalla alkaneeseen Suomen kasvukäytävä -verkoston sähköpolkupyöräkokeiluun. Kokeilu on osa Kestävä ja ketterä liikkuminen kasvukäytävällä -hanketta.

Pilotin tarkoituksena on lisätä sähköpyörän näkyvyyttä ja käyttöä Hämeenlinnassa. On mahdollista, että siinä myös onnistutaan, sillä jo ensimmäisenä päivänä kokeiltiin lähes kymmentä pyörää ja kommentit olivat tyytyväisiä.

– Halusin nähdä uudempia sähköpolkupyöriä, kun omallani on jo ikää. On näissä iso ero. Näillä uusilla pyörillä pääsee todella lujaa, Minna Takala kehaisee vauhdikkaan lenkin jälkeen.

Kokeilussa kaupunkilaiset voivat lainata sähköpyörää rautatieasemalla olevasta punavalkoisesta kontista. Pyörää voi pitää lainassa yhden päivän, mutta yöksi se pitää palauttaa takaisin konttiin.

Projektisuunnittelija Pia Eskelinen Suomen kasvukäytävä -verkostosta sanoo Hämeenlinnan valikoituneen kokeilupaikkakunnaksi sen vahvan pyöräilymaineen vuoksi.

Hän ja Minna Takala kehuvat kilvan Hämeenlinnaa pyöräilykaupunkina etenkin sen jälkeen, kun kaupunki sai vähän aikaa sitten pyöräilykartan.

– Täällä on tosi mukavaa polkea etenkin nyt, kun kaupunki sai laskettua rotvallin reunojakin, Minna Takala korostaa.

Matkailijat voivat lainata sähköpyöriä asemalta ilmaiseksi elokuun puoliväliin asti, mutta myöhemmin kokeilu suunnataan syyskuun loppuun asti työmatkalaisille. Pia Eskelinen aikoo osallistua itse silloin kokeiluun.

– Saa nähdä kuinka onnistun, sillä Janakkalan Löyttymäestä Hämeenlinnaan on 40 kilometriä matkaa. Parin tunnin työmatka voi tehdä tiukkaa, Pia Eskelinen nauraa.

Sähköpolkupyöräkokeilun tukikohtana on Hämeenlinnan rautatieasema, jonka edessä olevasta kontista annetaan lainaksi kymmenen sähköpyörää ja pyöräkypärää. Pyöriä on kolme myös Kastellissa.

Pyöriä lainaavat kesätöissä olevat Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat lyhyttä käyttäjäkyselyä vastaan.

– Yritämme tehdä eri kokeiluista mahdollisimman joustavia ja helppoja käyttäjille. Tämä kokeilu on pilotti, jonka avulla haluamme saada lisää tietoa siitä, kuinka hyvin sähköpolkupyörä yleensäkin soveltuu kaupunkiliikenteeseen, Pia Eskelinen korostaa.

Helsingistä Tampereelle ulottuvan Kasvukäytävä-verkoston Kestävä ja ketterä liikkuminen -hanke tuo verkoston kaupunkeihin monenlaisia kokeiluja. Sähköpyörän jälkeen vuorossa on kauppakassikokeilu, jossa ihmiset voivat tilata asemalle valmiin kauppakassin ja napata sen sitten mukaansa.

– Tarkoituksena on tehdä kasvukäytävän kaupunkien rautatieasemista mahdollisimman yhtenäisiä. Kokeilupaikkakunnat eivät ole vielä tiedossa, Pia Eskelinen kertoo.

Ensi vuonna hankkeessa on vuorossa automaattibussi, jota on jo kokeiltu Suomessakin. Tällä kertaa kuskittoman bussin on määrä liikkua tiettyä reittiä rautatieaseman liepeillä.

Suomen Kasvukäytävän muodostivat vuonna 2013 kaikkiaan 20 kaupunkia ja kuntaa sekä kolme maakuntaliittoa Tampereen ja Helsingin väliltä. HäSa

Päivän lehti

2.6.2020