Kanta-Häme

Sähköpyörillä ja kimppakyydeillä työpaikoille

Miltä kuulostaisi työmatka sähköpyörällä tai kännykällä vuokrattavalla autolla, jonka voisi matkan päätteeksi jättää parkkipaikalle seuraavaa käyttäjää varten?

Kyseiset matkustustavat voivat tulevaisuudessa yleistyä, kun liikennöintiratkaisuja Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle kulkevalla kasvukäytävällä edelleen kehitetään.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus sopi alkuviikon kokouksessaan Suomen kasvukäytävä -hankkeen jatkamisesta.

Vuonna 2013 alkaneen verkostotyön ensimmäinen vaihe päättyy tässä kuussa.

Kyseessä on useiden eri kaupunkien, kuntien ja toimijoiden hanke, jonka alla on useita pienempiä kokonaisuuksia.

Ideana on muun muassa suunnitella ja kehittää älykkäämpiä, joustavampia, kustannustehokkaampia ja vähemmän ympäristöä kuormittavia ratkaisuja, jotka nopeuttaisivat ja helpottaisivat pendelöintiä eli työmatkaliikkumista.

– Uusia hankkeita alkaa pyöriä ja vanhojen kehittämistä jatketaan, projektisuunnittelija Pia Eskelinen kertoo tulevasta.

Väläytelty on esimerkiksi ideaa juna-asemille tulevista sähköpyöristä, joilla työmatkalaiset voisivat kulkea taipaleensa loppuosan.

Myös useassa eri kulkuneuvossa käyvien älykkäiden matkalippujen kehittämisestä on riittänyt keskustelua.

Aiemmin suunnitelmissa on lisäksi ollut erilaisten kimppakyytien tai car share -palveluiden lisääminen.

Auton voisi vuokrata tarpeen tullen kännykällä yksityiseltä yritykseltä, ja sitä voisi esimerkiksi kuukausimaksulla käyttää päivittäin tietyn kilometri- tai tuntimäärän ajan.

Työmatkan jälkeen auton voisi jättää parkkipaikalle, jossa se olisi taas seuraavan vuokraajan käytettävissä.

Pendelöijien arkea yritetään helpottaa myös kehittämällä juna-asemien ja niiden lähiympäristön palveluja.

– Asemalle voisi esimerkiksi tilata ruokaostokset valmiiksi, jolloin kauppareissun voisi työpäivän jälkeen jättää tekemättä, Eskelinen kertoo.

Toinen käytännön esimerkki on päiväkodin sijoittaminen aseman läheisyyteen. Myös asemien yleistä toimivuutta esimerkiksi esteellisyyden osalta on tarkoitus kehittää.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio toteaa, että hankkeessa tapahtuu koko ajan asioita monella eri tasolla.

– Olennainen asia on, että kasvukäytävä ja sen ympärille syntyvä kasvu on oikeasti tunnistettu. Se ei ole vain puheissa tai paperilla esiintyvä juttu. HÄSA

Päivän lehti

30.3.2020