Kanta-Häme

Saksojen sammakko loikkaa maailmalle

Siinä meni melkein vuoden verran pidempään kuin oli suunniteltu, mutta nyt se on vihdoin valmis. Ensimmäinen hämeenlinnalainen mobiilipeli on ollut ladattavissa iPhoneihin ja iPadeihin Suomen Appstoresta reilun viikon verran.
 
Globaalisti peli julkaistaan lähiviikkoina, kun ensimmäinen palaute kotimarkkinoilta on saatu.
 
– No ei ollut mikään helppo nakki. Työmäärä oli paljon isompi, mitä luultiin, mutta emme halunneet tinkiä mistään tai tehdä kompromisseja, huokaavat Jumpy Pumpy -applikaation synnyttäneet Tommi Saksa ja Heli Saarinen.
 
– Heti aluksi päätettiin, että kaikki mitä tehdään, täytyy näyttää todella prolta.
 
Saksa on Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman lehtori ja Saarinen muotoilun opiskelija. Saksa vastasi pelin koodaamisesta ja Saarinen grafiikoista. Lisäksi ideanikkarien ydintiimiin kuuluu metallibändi Turisaksen entinen rumpali Tuomas Lehtonen, jonka vastuulla oli muun muassa pelin äänimaailma.
 
Tiimi löysi toisensa Innoparkin Konseptori-hankkeen avulla, joka kasasi eri alojen osaajat yhteen.
 
– Siitä oli aidosti paljon apua. On avainhomma, että löytää oikeat ihmiset tekemään eri asioita, Saksa toteaa.
 
– Alussa mukana oli enemmänkin opiskelijoita, mutta kun tuli selväksi, ettei mikään opintojakso työhön riitä, niin päädyin koodaamaan ihan hulluna itse.
 
Pelimäinen opetuspeli
Saksa sanoo kuluneen puolentoista vuoden aikana heränneensä usein koodaamaan jo aamukuudelta. Pelin testialustana toimineet tyttäret Siiri, 10, ja Iiris, 7, ovat herättyään saaneet hyppäyttää sammakkoja ja ratkoa matematiikkapähkinöitä isän apuna varmasti riittävästi.
Silti peli näyttää viihdyttävän edelleen.
 
– Ideana oli tehdä nimenomaan pelimäinen matikkapeli ja ilman kielirajoitteita. Jumpy Pumpya pelatakseen ei tarvitse osata myöskään lukea, Saksa huomauttaa.
 
Pelimäisiä elementtejä on esimerkiksi sammakon hyppäyttäminen oikeaan suuntaan samalla tekniikalla kuin Angry Birdsissä ammutaan ritsalla.
 
– Huomasimme, että lapset tykkäävät juuri sen takia Angry Birdsistä. Palkinnoksi rankasta laskemisesta lapsi pääsee sitten puhkomaan kuplia, Saksa kertoo ja lapset näyttävät käytännössä.
 
Poiketen useimmista kilpailijoistaan hurjasti kilpailuilla markkinoilla, Jumpy Pumpy on myös mahdollista pelata lävitse kohtuullisessa ajassa.
 
– Mielestäni se motivoi lasta paremmin, että on joku maali, kuin että tasoja riittää ikuisuuksiin, koodari pohtii.
 
Lapsikonsulttien panos
Hämeenlinnalaispelille ei ollut suunnittelun alkaessa vielä kovin paljon esikuvia tai kilpailijoita, mutta sittemmin tarjonta on räjähtänyt. Esimerkiksi suomalaisen Lola-pandan matikkajuna -peli on menestynyt maailmalla.
 
Tiimi ja Saksan lapset ovat testanneet myös sen ja kymmeniä muita ulkomaisia opetuspelejä.
 
– Kyllä isin peli on parempi kuin Lola-panda! Tytöt vakuuttavat vilpittömin silmin.
 
Saksan omien lasten lisäksi on konsultoitu esimerkiksi Miemalan esikoululaisia ja peruskoulun opettajia.
 
– Pedagogiset näkemykset on otettu huomioon. Koodaamista on tehty opetussuunnitelma kainalossa ja lapset ovat auttaneet paljon vaikeustason määrittelyssä, Tommi sanoo.
 
Heli Saarisen mukaan pelin ulkoasuun lapset ovat lyöneet vahvan leimansa.
 
– En olisi piirtänyt sammakoita katolle pomppimaan ilman lapsia, Saarinen vahvistaa. (HäSa)

Päivän lehti

3.6.2020