Kanta-Häme

Salaista luolaa sisustetaan Katumalla

Lammaskallion sisään rakennetaan turvaluokiteltua suojatilaa valtion käyttöön. Luolan käyttö ja sen yksityiskohdat ovat salaisia.

Hanketta rahoittaa Hämeenlinnan kaupunki ja Suomen valtio. Rahoitussuhde ja budjetti ovat salaista tietoa.

Luolan louhintatyöt lopetettiin tammikuussa. Tällä hetkellä käynnissä ovat betonivalutyöt. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n projektipäällikön Merja Tiivolan mukaan projekti etenee täysin aikataulussaan.

– Louhintaan kuului luolan rakentaminen, sisustusvaiheessa tehdään kaikki muu. Nyt tehdään siis seinät, välipohjat ja talotekniikka. Kalliorakentamisessa tehdään ikään kuin talo kallion sisään.

Sisustusvaihetta urakoi Lemminkäinen Infra Oy, joka vastasi myös louhinnasta. Luolan odotetaan valmistuvan aikataulun mukaisesti syksyllä 2016. Töitä voidaan tehdä ympäri vuoden.

Tällä hetkellä työmaalla työskentelee noin 50 ihmistä, mutta vuoden loppuun mennessä sen odotetaan vähintään tuplaantuvan, kun työmääräkin kasvaa. Tiivola arvioi pelkästään työmaan työllistävän hankkeen aikana ainakin 300 henkilöä.

Syksyllä aloitetaan luolan sähkö- ja putkityöt sekä ilmanvaihdon rakentaminen.

Noin kuukauden ajan katkaistuna ollut Katistentie otetaan takaisin käyttöön tämän viikon loppuun mennessä. Työmaan kaivutöiden takia tieliikenne keskeytettiin kesäkuun puolivälissä.

Työmaalta ei pitäisi aiheutua enää häiriötä lähialueen asukkaille. Louhintavaiheen aikana yhteydenottoja tuli jonkin verran.

– Kallion räjäytykset häiritsivät asukkaita. Yhteydenotot olivat asiallisia, ja niistä selvittiin keskustelemalla, Tiivola kertoo.

Alueen kallio on laadultaan sellaista, ettei se heijasta räjäytysten aiheuttamaa tärinää kovin pitkälle.

Työmaalla ei ole varastotiloja, jonka takia urakoitsijat toimittavat tavaroita sitä mukaa kuin niitä tarvitaan. Siksi ajoneuvoliikennettä saattaa olla hieman normaalia enemmän. Autoliikenne työmaalle ohjataan Katistentien kautta, ja liityntäalueella on alennettu nopeusrajoitus.

Työturvallisuuteen on työmaalla kiinnitetty erityistä huomiota, sillä keskeneräisessä luolassa on vaarallisia kuiluja ja kanaaleita. Vakavilta henkilövahingoilta on vältytty.

– Jokainen työntekijä leimaa itsensä sisään ja ulos. Näin varmistetaan, että kaikki ovat poistuneet turvallisesti työmaalta, Tiivola kertoo.

Luolan eteen rakennetaan suuaukkorakennus, joka maisemoidaan niin, ettei näkyviin jää juuri muuta kuin ulko-ovet. Eteen tehdään myös parkkipaikka ja portti.

Lammaskallion puiston ulkoilureitti kunnostetaan luolan valmistuttua. Osa sen kunnostuksesta on budjetoitu luolahankkeeseen ja osasta vastaa Hämeenlinnan kaupunki.

Luolan koko ja muoto sekä erilaiset rakenne- ja turvajärjestelyt on määritelty salaisiksi julkisuuslain mukaisesti. HÄSA