Kanta-Häme

Sammakko hyppää, ööö tunneliin

Tommi Saksa on etsinyt omille lapsilleen oppimispelejä.

Suomenkielisiä ei oikein tahdo löytyä tai sitten niissä edellytetään lukutaitoa. Siitä virisi idea: Kehitetään sellainen itse. Etenkin, kun joidenkin tutkimusten mukaan vanhemmat ovat valmiita kuluttamaan rahaa lasten oppimispeleihin.

Nyt Tommi Saksa istuu Miemalan esikouluikäisten kanssa ja näyttää heille erilaisia sammakoiden kuvia, jotka on piirtänyt muotoilua Hamkissa opiskeleva Heli Saarinen. Lapset kertovat, mistä he tykkäävät ja miksi.

– Siksi kun sillä on karvoja, kuuluu vastaus, miksi yksi sammakko on hauska.

– Kun sillä on hauska asento.

Saksa ja muu työryhmä haluaa selvittää, mistä lapset oikeasti tykkäävät, ja mikä heitä inspiroi ja motivoi.

Saksa muun muassa utelee ideoita pelin maailmaan, missä sammakko voisi hyppiä.

– Lumpeenlehden päällä, autotiellä, biljardisalissa, palmupuissa, lapset vastaavat.

– Voisiko se hyppiä karkkimaassa, Saksa kysyy.

– Joo, vastaavat lapset ja lisäävät, että voisihan se hyppiä vattupuskissa tai avaruudessakin.

Aikuisetkin pelaamaan

Yrittäjä ja tietojenkäsittelyn lehtori Tommi Saksa pohti, että yksin hän ei pysty peliä kehittämään, sillä siihen tarvitaan monen alan osaajia.

Hän otti yhteyttä Innoparkissa toimivaan Konseptoriin, joka hankki Saksalle eri alan taitajia. Mukaan lähtivät Heli Saarisen lisäksi Tuomas Lehtonen ja kolme koodaajaa, jotka opiskelevat tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa.

Saksan idea on, että pelissä opitaan laskemaan. Myöhemmin siihen voidaan yhdistää myös esimerkiksi kirjaimia ja sanoja.

Peliä on kehitetty joulukuusta lähtien. Idea on, että pelissä oppisi laskemaan, mutta tarkoitus on tehdä pelikokemuksesta mukava.

– Ja sellainen, että aikuisetkin jaksavat viettää sen parissa aikaa, lisää Tuomas Lehtonen.

Pelin on määrä olla valmiina kevään aikana ja se on tarkoitettu mobiilisovelluksiin.

– Peliä voi kokeilla ilmaiseksi, mutta jos siinä haluaa edetä, se pitää ostaa.

Palkinnoksi kärpäsiä

Lapset ideoivat, mitä palkintoja voisi saada, jos pelissä onnistuu hyvin.

– Mitaleita, pokaaleja, lippiksiä, kultaharkkoja, uudet räpylät tai paljon kärpäsiä, nam nam.

Eskarilaisten mielestä pelin sammakko voi olla muunkin värinen kuin vihreä. Vaikka musta. Ideoinnin jälkeen moni alkaa värittää sammakkoja. Useimmista tulee sateenkaarenvärisiä.

Saksa, Lehtonen ja Saarinen kokoontuvat esikoulutunnin jälkeen juttelemaan, mitä kaikkea ideointipalaverista lasten kanssa jäi käteen. Eräs mahdollinen toteutettava idea on esimerkiksi se, että sammakko hyppää tunneliin.

– Tässä sai hyvin testattua omia ideoita. Aina se, mitä aikuinen pitää hyvänä, ei toimi lapsilla, Saksa sanoo.

Esimerkiksi kehittelijöiden lempihahmo sai lapsilta vain yhden äänen. Sen sijaan vihaisen näköinen, karvainen sammakko keräsi ääniä.

Ferraria odotellessa

Tommi Saksan odotukset projektista ovat suuret.

– Ferraria tästä odotetaan.

Tuomas Lehtosen mielestä pelillä lähdetään kilpailemaan laadulla. Sekä Lehtonen että Saarinen pitävät mielenkiintoisena, että eri alan osaajat tekevät yhteistyötä ja kehittelevät peliä yhdessä.

– Se lisää eri osaajien kommunikointitaitoja, kun joudutaan löytämään yhteinen kieli, sanoo Saksa. (HäSa)

Päivän lehti

6.4.2020