Kanta-Häme

Samulin pihassa kaikuu ikioman moottorin hyrinä

Toiset tekevät, mitä osaavat, toiset – tiedättehän – mitä haluavat. 

Samuli Hallivuori  teki toimivan bensiinimoottorin, ja opettajakin ihmetteli.

– En ole edes kuullut, että joku olisi ennen tehnyt kokonaista moottoria. Ihmettelin, mahtoiko Samuli tietää, mitä kaikkea työ vaatisi, Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori Markku Ikonen sanoo.

Nyt 25-vuotiaan Hallivuoren moottori syntyi lopputyönä auto- ja kuljetustekniikan insinööritutkintoon.

Syyslukukausi 2014 kului projektin suunnitteluun, ja keväällä ”lastu rupesi lentämään”. 

Valmista tuli vuosi sitten kesän korvalla.

– Kaksi kaveria auttoi polttoaine- ja pakokaasujärjestelmissä, mutta 95 prosenttia töistä tein itse. Vaikeinta oli säilyttää usko siihen, että tämä todella joskus valmistuu, rakentaja tunnustaa.

Moottorissa on hyödynnetty sekä kaupan hyllystä löytyviä tuotteita että kierrätysosia. Esimerkiksi nokka-akseli on peräisin Toyotan sylinterikannesta ja männänrenkaat Nissan Micrasta.

Nelisylinterisen moottorin nokka-akselista lainattiin pätkä. Kaikki isommat osat kuten kannen, sylinterin, lohkon, männän, kampiakselin, kiertokangen ja öljypumpun Hallivuori valmisti itse.

– Aika paljon palikkaa on mukana, vaikka lopputulos näyttääkin yksinkertaiselta. Oikeaan autonmoottoriin verrattuna tästä puuttuu oikeastaan vain vesijäähdytys.

Valmista moottoria voi käyttää aggregaattina tuottamaan sähköä kodin muille laitteille. Tehoa saadaan ulos 3–5 kilowattia eli enimmillään seitsemisen hevosvoimaa.

– Rakenne on vahva, joten tehoa voisi ottaa irti ehkä enemmänkin, Hallivuori suunnittelee.

Ihan joka mieheltä kokonaisen moottorin kokoaminen ei onnistuisi, mutta Samuli Hallivuori ei olekaan alalla mikään aloittelija.

– Yritin tehdä jo 16-vuotiaana 2-tahtimoottoria, mutta se ei tullut koskaan valmiiksi.

Katsastusinsinöörinä työskentelevä Hallivuori tekee sorvauksen, jyrsinnän, hitsaukset sekä erilaiset metallurgiset materiaalikäsittelyt itse. 

Miehen varsinaisia intohimoja ovat erilaiset metallityöt. Niitä hän tekee yrityksensä Vaskion Metallipajan nimissä oman kotitalonsa kellarissa.

Siellä kävijä kohtaa joukon vakuuttavan miehekkäitä koneita, kuten vanhassa Tshekkoslovakiassa ja Neuvostoliitossa valmistetut jykevät sorvit.

Samalta aikakaudelta peräisin olevan jyrsimen Hallivuori osti käytettynä. Yksi koneista on haettu Latviasta.

Lehtori Ikonen seuraa entisen oppilaansa etenemistä tyytyväisenä. 

Autoinsinööriksi valmistuvien työllisyystilanne on monia muita aloja parempi.

– Näitä töitä ei voi ulkoistaa Kiinaan. Oppilaat löytävät paikkansa esimerkiksi ajoneuvo-, konepaja- ja laivateollisuuden palveluksesta. LM-HäSa

Päivän lehti

6.6.2020