Kanta-Häme

Sanomalehti on yhä mieluisin mainosväline

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä aiempaa ylivoimaisemmin mieluisimpana mainosvälineenä.

Kansalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Luku on kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisessä tutkimuksessa vuotta aiemmin.

Suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen selvitettiin osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta.

Tutkimushaastatteluja tehtiin syyskuussa yhteensä tuhat.

Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien taakse. Vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.

Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi 12 prosenttia suomalaisista. Tulos oli sama vuotta aiemmin. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut aikakauslehdet.

– Sanomalehden lukeminen on edelleen hyvin keskittynyttä ja sille otetaan oma hetki päivästä.  Mainonta sanomalehdessä on lukijoille luonnollinen ja haluttu osa lehden sisältöä, sanoo Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

– Tilaajille lehdessä oleva mainonta on yksi tärkeä syy pysyä uskollisena omalle lehdelleen.

Painetut sanomalehdet ovat edelleen selvästi mieluisin mainonnan kanava kaikissa ikäryhmissä.

Sosiaalisen median palvelut Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten listan häntäpäähän 0–2 prosentin osuuksilla. 

Vastaajilta kysyttiin myös suhtautumista siihen, että ulkomaiset yritykset kohdentavat mainontaa sen perusteella, missä verkon palveluissa henkilö on viime aikoina vieraillut.

Suomalaisista 67 prosenttia suhtautuu kielteisesti selaushistoriatiedon hyödyntämiseen mainonnan sijoittamisessa, jos kyseessä on ulkomainen yritys, ja 53 prosenttia, jos asialla on kotimainen yritys.