Sattulan kylätiellä traktorit ja koiranulkoiluttajat liikkuvat yhdessä sulassa sovussa. Moottoriajoneuvot ajavat ajoradan keskellä ja väistävät toisiaan oikealle.
Kanta-Häme Hattula

Sattulan uusi kylätie on saanut pääosin lämpimän vastaanoton – katso video

Sattulan uusi ja ainutlaatuinen kylätie on saanut liikkujilta pääosin lämpimän vastaanoton. Huolilta ei ole silti vältytty.

Maantiestä kylätieksi muutetun Sattulantien viralliset, Uudenmaan ely-keskuksen järjestämät avajaiset olivat keskiviikkona 22.8. Tie on ollut kuitenkin käytössä uudessa muodossaan jo elokuun alusta.

Aloite Sattulantien muutostöistä tuli ely-keskukselle aikanaan Sattulan kyläyhdistykseltä. Mallia on otettu muun muassa Hollannista.

– Lopputulos on vastannut odotuksiamme. Uusi kylätie toimii todella hyvin erilaisten kevyen liikenteen muotojen näkökulmasta. Pyöräilyn ja kävelyn lisäksi sillä muun muassa rullaluistellaan turvallisesti, Sattulan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Reijo Lehtinen sanoo.

Tien varteen saa myös pysäköidä tavalliseen tapaan.

Kylätieksi muuntaminen oli samalla myös edullinen vaihtoehto upouuden kevyen liikenteen väylän rakentamiselle. Kylätien budjetti oli noin 100 000 euroa, kun taas kevyen liikenteen väylän hinta olisi ollut miljoonan euron luokkaa.

 

 

Tieuudistuksen tavoitteena oli turvallisen liikkumisen lisäämisen lisäksi myös poistaa turhaa läpikulkuliikennettä. Lehtisen mukaan kylän ja sen lähialueiden asukkaiden kokemukset ovat olleet pitkälti positiivisia.

Aivan kaikki eivät ole kuitenkaan ottaneet uudenlaista kulkuväylää avosylin vastaan. Lehtisen korviin on kuulunut myös ikävää palautetta. Sitä on tullut pääosin läpikulkuliikenteeltä, mutta myös kyläläisiltä.

– Tiellä ei heti alkuun ollut ajoratamaalauksia. Hidasteet erottuivat silloin heikommin. Töyssyt ovat aikaisempia jyrkemmät, joten ne ovat yllättäneet monia autoilijoita. Liian lujaa ajaneet autot ovat joutuneet turvautumaan joskus hätäjarrutuksiin, hän kertoo.

Töyssyt pitäisi pystyä ylittämään tien nopeusrajoituksen mukaista 40 kilometrin tuntivauhtia, mutta vauhtia pidetään niille liian lujana.

Isompia vaaratilanteita ei Lehtisen tietojen mukaan ole kuitenkaan syntynyt.

Muita huolenaiheita ovat olleet epäselvät ajosuunta- ja ryhmittymisohjeistukset. Sattulantien päissä kylätiekokeilusta huomauttavien kylttien havainnollistavat kuvat ovat haaleat. Se johtuu teknisestä viasta.

Uusi kylätie on Suomessa toistaiseksi ainoa laatuaan, sillä kyseessä on kokeilu.

Kiinnostusta on kuitenkin herännyt jo muuallakin. Hattulan kunta haluaisi samanlaisen kylätien Pappilanniityntielle.

– Sinne on tehty suunnitelmia. Pappilanniityntiellä tosin käytettäisiin pyöräkaistaa, Sattulantie-projektissa ely-keskuksen konsulttina toiminut Niko Palo Strafica oy:stä kertoo.

Reijo Lehtisen mukaan lähikylätkin ovat katsoneet uutta tietä kateellisina. Lisäksi monet haluaisivat kylätien jatkuvan Lehijärven pohjoispuolelle saakka.

– Uskon että malli yleistyy jatkossa. Kaikkialle tämä ei tietenkään sovellu, hän sanoo.

Esteinä kylätiemallille voi olla esimerkiksi tiealueen huono näkyvyys, jota aiheuttavat mäet ja mutkat.

Nyt Sattulantien liikenteen kehitystä aiotaan seurata. Palo ei osaa vielä sanoa, aiotaanko liian korkeiksi epäiltyjä hidasteita muokata ajoystävällisemmiksi.

 

 

Sattulan ainutlaatuinen kylätiekokeilu

Sattulantie muutettiin maantiestä kylätieksi elokuun alussa. Se on uudistettu noin 2,5 kilometrin matkalta, eli lähes koko pituudeltaan.

Kokeilulla tavoitellaan sujuvaa ja turvallista liikkumista tiellä, jolle ei kannata tehdä erillistä kevyen liikenteen väylää.

Ajoradan keskeltä on varattu moottoriajoneuvoille kaksisuuntainen, noin kolme metriä leveä kaista. Sen molemmin puolin on noin 1,5 metriä leveät tilat kevyttä liikennettä varten.

Moottoriajoneuvojen kohtaaminen tapahtuu osittain reuna-alueiden kautta.

Tien nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa, ja sillä on noin 400 käyttäjää vuorokaudessa. Pieni käyttäjämäärä on määritelty yhdeksi vastaavanlaisen kylätien ehdoista.

Kokeilun myötä tie päällystettiin uudestaan. Lisäksi sen jo olemassaolleita hidasteita korotettiin.

Lähteet: ely-keskus.fi, Reijo Lehtinen

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930