Kanta-Häme Hämeenlinna

SCC:n kuuluisa mainostolppa etsii yhä uutta paikkaa, jossa seistä: "Pitää ottaa lentoalukset huomioon"

Valtakunnankuuluisaksi nousseelle mainospylonille etsitään sijoituspaikkaa tavaratalo Kärkkäisen toimipisteistä.
SCC:n mainostolppa oli pitkään maamerkkinä moottoritietä pitkin Hämeenlinnan ohittaneille autoilijoille.

Konkurssiin menneen Sunny Car Centerin (SCC) ainoaksi näkyväksi rakennelmaksi jäänyt mainospyloni ei ole vieläkään löytänyt uutta paikkaa jököttää.

Kirstulan pellolle SCC:n maamerkiksi pystytetty tolppa kaadettiin lokakuussa 2016 ja kuljetettiin sittemmin pois. Tolpan osti tavaratalo J. Kärkkäinen oy, jonka omistaja Juha Kärkkäinen suunnitteli pylonista mainosta nimeään kantavan tavaratalon lähelle Lahteen.

Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä Lahden kaupunki ei antanut yhtiölle lupaa pystyttää tornia nelostien varteen. Sittemmin uutena paikkana esillä on ollut Rovaniemi.

 

Vaikka tolppa lienee yksi kuuluisimmista Hämeenlinnaan tällä vuosituhannella nousseista rakennelmista, yrittäjä Juha Kärkkäiselle se on vain projekti muiden joukossa.

Puhelimitse tavoitettu Kärkkäinen ei ole edes varma, omistaako hän tolppaa enää.

– Ei mitään tietoa missä se on.

Toinen puhelu yhtiön kiinteistöpäällikölle Juha Göösille on valaisevampi.

– Kyllä se tolppa meillä vielä on. Meillä on sen pystytyksestä lupaprosessit menossa.

Mihin pyloni nousee?

– Emme vielä tiedä tarkkaa sijoituspaikkaa. Vaihtoehtoja on useampia, viisi toimipistettämme, mihin sen voisi pystyttää.

Tolppa ehti hieman rapistua niiden kolmen vuoden aikana, jotka se seisoi Hämeenlinnan kupeessa maamerkkinä moottoritietä kulkeville. Tolpan sisälle oli päässyt vettä, joka oli jäätyessään halkaissut yhden sen runkoputkista.

– Se on nyt kunnostettu, Göös kertoo.

 

Lokakuussa 2014 autotalohanke oli jo pahoissa vaikeuksissa, ja mainospylonista oli poistettu yhteistyökumppanin logo. Kuva: Juhani Salo
Lokakuussa 2014 autotalohanke oli jo pahoissa vaikeuksissa, ja mainospylonista oli poistettu yhteistyökumppanin logo. Kuva: Juhani Salo

Alkuperäiselle pystyttäjälle, liikemies Markku Ritaluomalle mainospyloni vaikutti olevan tärkeä.

Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2014 Ritaluoma hermostui, koska toimittaja luonnehti tolpan törröttävän. Se seisoi, ja jalustassa oli 50 tonnia betonia, Ritaluoma painotti.

Juha Göös vahvistaa, että pyloni todella on jykevä. Korkeus ja massiivisuus onkin yksi syy, miksi uudelleen pystyttäminen on venynyt.

– Haasteena on, ettei tavallinen rakennuslupa riitä, vaan sijoittelussa pitää ottaa myös ilma-alukset huomioon. Se on niin korkea.

Itse tolppa on noin 30-metrinen, minkä lisäksi jalustasta tulee Göösin mukaan 5-6 metriä korkea.

Osaatko sanoa, milloin Suomen kuuluisin mainospyloni jälleen seisoo?

– Varmaan vuoden sisällä. Ainakaan seuraavaan puoleen vuoteen ei tapahdu mitään. Jalustan teko on massiivinen urakka, ja se pitää toteuttaa sulan maan aikana. HäSa