Kanta-Häme

SCC:n osakekauppa toteutui

Sunni Car Centerin ja kaupungin välinen osakekauppa on toteutunut sovitusti. Yhtiön hallituksessa istunut kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki (sd.) vahvistaa kaupanteon, joka tapahtui tämän viikon maanantaina.

Kaupungin osakkeita ei tosin hankkinut itse Sunny Car Center Oy, vaan liikemies Markku Ritaluoman toinen yhtiö Sunny Trading Oy. Se maksaa kaupungille B-osakkeista 146 000 euroa.

Kaupunki itse sijoitti osakkeisiin alun perin 100 000 euroa, joten se kirjaa kaupasta 46 000 euron voiton.

Alun perin osakekauppa piti toteuttaa jo viime vuoden puolella, mutta kaupunginhallitus myönsi joulun alla sille lisäaikaa maaliskuun loppuun saakka. Samalla kaupunki irtautui hankkeen toteuttamista varten perustetusta projektiyhtiöstä.

Kiemunki luopuikin hallituspaikastaan Sunny Car Center Oy:n yhtiökokouksessa tiistaina. Hän istui yhtiössä pääomasijoitusyhtiö Vanaja Capitalin edustajana. Hämeenlinnan kaupunki on yksi Vanaja Capitalin omistajista.

Myös Vanaja Capitalilla on Sunny Car Centerin B-osakkeita, yhteensä 150 000 euron edestä. Hämeenlinnan kaupungin osuus niistä on 25 prosenttia.

– Nyt käydään neuvotteluja myös niiden myymisestä. Vanaja Capital irtautuu hankkeesta viimeistään, jos tonttikauppa toteutuu, Kiemunki kertoo.

Kutsu Yhdysvaltoihin

Kiemunki korostaa, ettei projektiyhtiöstä irtautuminen tarkoita sitä, että kaupunki olisi kääntämässä selkänsä koko autokaupan keskukselle tai pitäisi sen toteutumista toivottomana.

Itse asiassa aivan viime päivinä hankkeessa on toteutuneen osakekaupan lisäksi näkynyt muitakin valonpilkahduksia.

– Amerikkalaisilta investoreilta tuli kaupungille kutsu neuvotteluihin Yhdysvaltoihin. Sijoittajat haluavat kuulla suoraan myös kaupunkia, kun he neuvottelevat osuudestaan hankkeessa. Kaupunginjohtaja lähtee matkaan mahdollisesti maaliskuun loppupuolella, Kiemunki kertoo.

Hän ei osaa tarkalleen sanoa, mitä kaikkia asioita neuvottelut koskevat. Investorit ovat aiemmin vaatineet muun muassa omaa moottoritieliittymää Kirstulaan.

– Se on kuitenkin selvä, että mitään nelitasoliittymää ei tule syntymään. Myös maa-alasta pyytämäämme rakennusoikeuden neliöhintaa on paljoksuttu ja pidetty korkeampana kuin vastaavien toteutuneiden kauppojen markkinahintaa, Kiemunki pohtii mahdollisia neuvotteluaiheita.

Raha puhuu

SCC:llä on aiesopimus kaupungin kanssa 27,5 hehtaarin tontin ostosta.

Kaupunki on valtuuston toissavuotisen päätöksen mukaisesti pyytänyt Kirstulan tontista 70 euroa neliöltä eli yhteensä 8,4 miljoonaa euroa.

Tonttikauppa kuten koko hankkeen toteutuminen on kiinni kansainvälisten investoreiden tahdosta. Kiemunki kertoo tavanneensa yhdysvaltalaisen rahaston yhteyshenkilön.

– Sopimus rahoituspaketin yhdestä osasta on jo tehty toisen tahon kanssa, mutta valtit ovat nyt niillä, joilla ovat rahat, eivätkä asiat etene ennen kuin kaikki palaset loksahtavat kohdalleen, Kiemunki toteaa. (HäSa)

Isoa kalaa kannattaa pyytää

Kirstulan autokeskushanketta on kritisoitu alusta lähtien voimakkaasti muun muassa sosiaalisessa mediassa. 
 
Sunny Car Center Oy:n hallitukseen Heikki Hietasen tilalle pari vuotta sitten lupautunut Iisakki Kiemunki kertoo saaneensa hankkeesta poikkeuksellisen paljon kuraa niskaansa, vaikka käytännössä kaikki hanketta koskevat päätökset on tehty valtuustossa ja kaupunginhallituksessa yksimielisesti.
 
Hänen mukaansa monella tuntuu olevan käsitys, että Hämeenlinnan kaupunki olisi sijoittanut hankkeeseen miljoonia ja jäämässä nuolemaan näppejään. Näin ei ole.
 
– Kaupunki on merkinnyt osakkeita aikanaan 100 000 eurolla, joista se nyt jää voitolle 46 000 euroa. Lisäksi aiempi Kantolan kiinteistöjen 300 000 euron sijoitus on puretttu ja siitä on saatu myös reilun parinkymmenen tuhannen euron korot takaisin, Kiemunki tarkentaa.
 
46 000 euron osakevoiton lisäksi kaupunki on saanut 260 000 euroa Sunny Car Centerin rakennusluvasta, joten kokonaisuudessaan kaupunkikonserni on hankkeesta yli 300 000 euroa plussalla.
 
– Kaupungilla ei ole enää riskiä, mutta muut osakkaat ja useat suuret pörssiyhtiöt ovat sen sijaan sijoittaneet hankkeen kehittämiseen useita miljoonia euroja, jotka he menettävät, jos hanke kaatuu.
 
Kiemunki vakuuttaa, ettei kaupunki ole laittanut mitään myöskään tontin infratöihin.
 
Entäpä Kirstulan maakauppa, johon kaupunki käytti pari vuotta sitten 800 000 euroa?
 
– Ei se raha ole kiinni tässä hankkeessa, hankimmehan me maata muutenkin keskeisiltä alueilta. Jos tämä hanke menee kumoon, alue käytetään toisiin tarkoituksiin. Emme ole liikkeellä ilman B-suunnitelmaa, Kiemunki toteaa.
 
Hän muistuttaa, että valtuuston henki oli, että isoa kalaa kannattaa aina pyytää. Jos ei mitään yritä, ei mitään saakaan.
 
– Tämä hanke ei ole koskaan varma ollut. Mutta jos hyvin käy, hanke etenee kesään mennessä. Jos ei, niin ei kun uutta matoa koukkuun, Kiemunki sanoo. (HäSa)
 

Päivän lehti

5.6.2020