Kanta-Häme

SDP:n Kumpula-Natri perää vauhtia päärataprojektiin – “Edessä massiivisia raideinvestointeja”

SDP:n mepin Miapetra Kumpula-Natrin mielestä Suomi on laiminlyönyt pahasti maan ratainfran kehittämisen. Hän muistuttaa, että pääradan kansallisen rahoituksen on oltava kunnossa, kun EU-rahaa haetaan.
SDP:n europarlamentaarikon Miapetra Kumpula-Natrin mielestä EU-rahoitus on niin merkittävä porkkana, että jo sen luulisi herättävän Suomen kiirehtimään pääradan kaltaista tärkeää raidehanketta. Kumpula-Natri tapasi kansaa tiistaina Hämeenlinnan torilla. Kuva: Sara Aaltio
SDP:n europarlamentaarikon Miapetra Kumpula-Natrin mielestä EU-rahoitus on niin merkittävä porkkana, että jo sen luulisi herättävän Suomen kiirehtimään pääradan kaltaista tärkeää raidehanketta. Kumpula-Natri tapasi kansaa tiistaina Hämeenlinnan torilla. Kuva: Sara Aaltio

Suomi on laiminlyönyt raide- ja ylipäätään liikenneinfran kehittämisen systemaattisesti koko EU-jäsenyytensä ajan, näkee SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri.

– Kun Suomessa saadaan hakuun kaksi tai kolme hanketta, Ruotsissa määrä on kymmenkertainen, hän vertaa.

– Tulevina rahoituskausina Suomikin tulee tekemään massiivisia raideinvestointeja. Tähän mennessä hankkeita ei ole juurikaan esitetty, ja niihin, joita on esitetty, ei ole sitten kuitenkaan investoitu tosissaan. Suunnitelmatkin ovat yleensä jääneet tekemättä. Takajuoksulta lähdetään, ja laiskanläksyä riittää.

Demarimepin mielestä pääradan yleissuunnittelu pitäisi saada käyntiin ensi tilassa, jotta luvassa olevaa EU-tukea päästäisiin hyödyntämään mahdollisimman pian.

– Suomen oman kansallisen rahoituksen on tietysti oltava selvä, kun EU-rahoitusta haetaan, hän muistuttaa.

Ei ehdotusta hankejärjestykseksi

Kumpula-Natri napauttaa, että Sipilän hallituskin heräsi raideasioihin vasta viimeisinä kuukausinaan ja sai aikaiseksi vain “jonkinlaisen yhtiön ilman rahoitusta tai ratkaisuja”.

– Olihan se neljän vuoden kauden jälkeen aika surkea esitys.

Hän sanoo olevansa vakaasti pääradan parantamisen takana ja tuntevansa hankkeen hyvin.

– Olen myös kulkenut junalla Vaasan ja Helsingin väliä oikeastaan jo vuosikymmeniä.

Hän ei kuitenkaan patista tulevaa pääministeriä Antti Rinnettä (sd.) ajamaan päärataa hallitusohjelmaan liikennehankkeiden ykköseksi.

– En uskalla kommentoida hallitusohjelmaneuvottelutilanteessa asioita, joista en ole itse päättämässä. Mutta näen, ettei päärata ole ainakaan yhtään vähäpätöisempi kuin esimerkiksi Turun rata, vaikka siitä ollaankin aikataulullisesti hieman jäljessä.

Ydinverkkostatus vaatii myös investointeja

Virallisesti päärata nimetään TEN-T-ydinverkkokäytävien joukkoon vasta vuonna 2023, mutta se on nostettu jo etukäteen saman kategorian rahoituskelpoisten hankkeiden luokkaan. EU:n seuraava rahoituskausi alkaa vuonna 2021. EU-rahoitus voi kattaa 20–30 prosenttia kustannuksista.

Kumpula-Natrin mielestä osuus on niin merkittävä, että sen tulisi pistää vauhtia kansalliseen päätöksentekoon.

Päärata ei kuitenkaan ehdi rahanjaon alkuryntäykseen, koska yleissuunnittelua ei ole vielä edes aloitettu. Väyläviraston esiselvitystyökin on ollut jäissä helmikuusta lähtien.

Kumpula-Natrin mukaan hankehakuja järjestetään pitkin rahoituskautta, joten koko kirstua ei tyhjennetä hetkessä.

EU:ssa hankkeita ja niiden rahoitusta arvioidaan muun muassa ilmastovaikutusten ja matkustajamääriin kytkeytyvän vaikuttavuuden kautta. Olennaista on, millaisen laajemman eurooppalaisen kuljetuskäytävän osaksi kohdetta rakennetaan. Suomen aluepolitiikka ei EU:ta kiinnosta.

– Ydinverkoille on myös määritelty tietyt velvollisuudet ja vaatimukset, joiden täyttäminen vaatii jäsenmailta investointeja. Eli se sekä antaa että ottaa, Kumpula-Natri sanoo.

Pisara-suunnitelma sai pyyhkeitä

Valtion raiderahoja yritetään pelata muillekin kuin valtakunnallisesti merkittäville kaukojunahankkeille, muun muassa Helsingin lähiliikenteen Pisara-tunnelille. Maanantaina julkistettu Väyläviraston ja konsulttiyhtiö Rambollin Pisara+-selvitys on tylyä tekstiä Pisaran kannattajille.

Kumpula-Natri ei halua ottaa kantaa Pisararadan mielekkyyteen.

– En ole tutustunut siihen selvitykseen.

Kumpula-Natri on SDP:n kärkiehdokas eurovaaleissa. Hän kampanjoi tiistaina Hämeenlinnan torilla. HäSa